Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1787 (2019-2020)
Innlevert: 02.06.2020
Sendt: 02.06.2020
Besvart: 10.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Hvordan vil statsråden sikre at en ny bompengepakke på Haugalandet i størst mulig grad bidrar til å oppfylle statlige retningslinjer for bolig-, areal- og transportplanlegging?

Begrunnelse

Inneværende Haugalandspakke har store utfordringer: Prosjekter for mange milliarder kroner har blitt tatt ut av porteføljen, fordi det i liten grad har vært samsvar mellom inntekter og prosjektkostnader. De to planlagte vegprosjektene på Karmøy, Åkra sør – Veakrossen (omkjøringsveien) og Veakrossen – Helganesvegen, er svært konfliktfylte. Fylkesmannen har kommet med totalt fire innsigelser til begge prosjektene, og Åkra sør – Veakrossen er alene til sin fjerde departementsbehandling.
Det er ikke penger igjen i Haugalandspakkken til de to nevnte prosjektene, som til sammen har en kostnadsramme på minst 2 mrd. kr. Det er ingen tvil om at enkelte politiske krefter på Karmøy jobber for at de to prosjektene skal bli en del av en eventuell ny haugalandspakke etter 2023. Synet på disse to prosjektene er imidlertid delt, både blant befolkningen og politikerne; eksempelvis er 30 % av kommunestyret mot Åkra sør – Veakrossen.
Det er mange negative aspekter ved de nevnte prosjektene. Fylkesmannens innsigelser har vært begrunnet med de statlige retningslinjene for bolig-, areal- og transportplanlegging, samt av hensyn til nasjonale og vesentlig regionale verdier. Det er i det hele tatt problematisk at befolkningens bompenger finansierer kontroversielle prosjekter som så tydelig går på tvers av de statlige retningslinjene, og som er med på å ødelegge nasjonale naturverdier og matjord.
Det som trengs på Karmøy er opprusting av eksisterende veier, med fokus på bedre og tryggere forhold for gående og syklende (f.eks. underganger, overganger, sykkelveier) – i tillegg til å utbedre flaskehalser som pr. i dag medfører begrenset fremkommelighet i rushtiden.
Nye vegtraséer vil på sikt føre til press for etablering av bolig og næringsområder i det som i dag er vist som LNF i kommuneplanen. Karmøy kommune har fra før av et utglidende utbyggingsmønster, og nye veier på helt nye steder vil selvsagt føre til videre fragmentering og utglidende arealbruk – stikk i strid med de statlige planretningslinjene.
Samferdselsdepartementet har et overordnet ansvar for å påse at bompenger brukes i tråd med de statlige retningslinjene for areal- og transportplanlegging. Dette er også relevant med tanke på å bidra til at bompenger, som finansieringsform, har legitimitet i befolkningen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Alle bypakker skal ta utgangspunkt i nasjonale mål om framkommelighet, miljø og reduserte klimagassutslipp. For bypakkene praktiseres et utvidet nytteprinsipp. Totaltrafikken i et byområde påvirkes gjensidig av de ulike tiltakene som gjennomføres, og trafikanter får nytte av tiltak i veisystemet som gjennomføres andre steder enn der reisen finner sted. For eksempel vil tilrettelegging for kollektivtransport, sykkel og gange som kan avlaste veinettet gi nytte for bilister gjennom bedre framkommelighet. Arealbruksutviklingen bør følge opp statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og understøtte nasjonale mål.
Både Regional plan for areal og transport på Haugalandet fra 2015, regjeringens føringer etter KVU/KS1 for Haugesund (beslutning i brev fra Samferdselsdepartementet 2.7.2018) og kommunale arealplaner skal baseres på de nasjonale målene. I det videre arbeidet med by- og tettstedspakken er dette en del av grunnlaget.
Med bakgrunn i vedtak i Rogaland fylkesting og anmodninger fra styringsgruppen i Haugalandspakken, startet Rogaland fylkeskommune og Statens vegvesen opp et forberedende arbeid for en eventuell ny bompengepakke på Haugalandet når dagens Haugalandspakke avsluttes i 2023. De berørte kommunene samt Hordaland og Rogaland fylkeskommuner fattet følgende prinsippvedtak mars 2019:

1. (Navn) kommune/fylkeskommune gir tilslutning til at kommunene, fylkeskommunene og Statens vegvesen starter arbeid med plangrunnlag og finansieringsopplegg for ny(e) samferdselspakke(r) på Haugalandet som skal løse samferdselsutfordringer i kommunen(e).
2. Videre brukerbetaling på Haugalandet etter at Haugalandspakken er avsluttet i 2023 fremmes i en by- og tettstedspakke, samt egne strekningsvise pakker for aktuelle strekninger på E134, E39 og Fv.47.
Regionale, kommunale og statlige myndigheter skal nå samarbeide om bompengeutredninger, prosjektportefølje og prioritering i nye pakker. Videre har Samferdselsdepartementet i brev av 2. januar 2020 bedt Statens Vegvesen om å følge opp nye føringer for bompengefinansierte bypakker i mindre byområder slik som Haugalandet.

Jeg vil ta stilling til om en eventuell ny bompengepakke for Haugalandet skal legges fram for Stortinget når et forslag til saksgrunnlag for bompengeproposisjon oversendes til Samferdselsdepartementet. Hvorvidt pakken bidrar til å oppfylle statlige retningslinjer for bolig- areal og transportplanlegging vil inngå som en del av denne vurderingen.