Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1793 (2019-2020)
Innlevert: 02.06.2020
Sendt: 03.06.2020
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart: 10.06.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Norsk Olje og Gass har i en reklamekampanje på blant annet facebook brukt fylkesvåpenet til Nordland og Oslo? Norsk Olje og Gass har måttet avslutte bruken av Nordland fylkeskommunes fylkesvåpen etter påtrykk fra fylkesordfører og fylkesrådsleder.
Er det lov å benytte seg av offentlige fylkesvåpen for å fremme et standpunkt av en ekstern organisasjon eller selskap, og vil en slik bruk kunne få en konsekvens?

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Jeg kan ikke å gå inn i den konkrete saken som representanten Haltbrekken refererer til. På generelt grunnlag vil jeg vise til at et fylkesvåpen er et kjennetegn på en fylkeskommunes utøvelse av offentlig myndighet. Hvis andre enn fylkeskommunen bruker fylkesvåpenet, vil det kunne oppfattes som at fylkeskommunen står bak. Det vil også kunne svekke våpenets funksjon som et særlig kjennetegn på offentlig myndighetsutøvelse.
Fylkeskommunen har enerett til fylkesvåpenet. Det betyr at det bare er fylkeskommunen som kan bruke fylkesvåpenet sitt. Dersom andre ønsker å bruke våpenet, må fylkeskommunen gi tillatelse til dette. Det er opp til den enkelte fylkeskommune å avgjøre om den ønsker å gi slike tillatelser.
Et fylkesvåpen regnes som et norsk offentlig våpen, og er vernet mot misbruk etter flere lovbestemmelser. Straffeloven § 165 bokstav b inneholder et generelt forbud mot uhjemlet bruk av et norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl, eller noe som lett kan forveksles med slike. Straffen for overtredelse er bot eller fengsel i inntil 6 måneder. Straffebudet er begrunnet med at det er ønskelig å markere at staten og offentlige organer har enerett til slike emblemer, og at misbruk kan skape villfarelse og svekke tilliten til offentlige organer, se Ot.prp. nr. 8 (2007-2008) side 220. Bestemmelsen stiller ikke krav om at våpenet må oppfylle nærmere vilkår for å oppnå beskyttelse mot misbruk, utover å være et offentlig våpen. Fylkesvåpen vil derfor være beskyttet mot uhjemlet bruk etter straffebestemmelsen.
Det generelle forbudet i straffeloven suppleres av bestemmelser i varemerkeloven og designloven. Disse lovene verner mot misbruk i form av søknad om registrering av et offentlig våpen som varemerke eller design. Etter varemerkeloven § 15 første ledd bokstav c kan et varemerke ikke registreres hvis det uten tillatelse inneholder et våpen eller annet tegn som er omfattet av straffeloven § 165 bokstav b. Et tilsvarende registreringshinder for design finnes i designloven § 7 første ledd nr. 2. Det betyr at et fylkesvåpen ikke kan registreres som et varemerke eller design uten at fylkeskommunen tillater det.
Registreringshindrene for fylkesvåpen er satt av hensyn til offentlige interesser, og håndheves av Patentstyret av eget tiltak. Hvis et varemerke eller design likevel skulle bli registrert i strid med bestemmelsene i varemerkeloven § 15 første ledd bokstav c eller designloven § 7 første ledd nr. 2, vil fylkeskommunen kunne kreve registreringen opphevet ved innsigelse eller administrativ overprøving hos Patentstyret, eller ved dom.
Det anses normalt ikke som misbruk i strid med straffeloven § 165 bokstav b å benytte et fylkesvåpen i undervisning, til ren informasjon eller til ren dekorasjon, der dette ikke skjer i en kommersiell sammenheng.