Skriftlig spørsmål fra Steinar Karlstrøm (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1807 (2019-2020)
Innlevert: 03.06.2020
Sendt: 03.06.2020
Besvart: 08.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Steinar Karlstrøm (A)

Spørsmål

Steinar Karlstrøm (A): Ifølge Prop. S 127 (2019-2020) er det ikke mulig å forsere noen havne- og farledsporsjekter i 2020.
Finnes det virkelig ingen ferdig planlagte havne- og farledsprosjekter, og hvorfor kan ikke prosjekter som utvikling/utdyping av fiskerihavna i Sørvær i Hasvik kommune og utvikling av havn og farled (mudring/utdyping) i Mo i Rana startes opp?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Som vist til i Prop. S 127 (2019-2020) er det ingen farledsprosjekter som kan forseres slik at de kan startes opp i 2020. Bakgrunnen er at det vil ta tid å igangsette et prosjekt etter bevilgning på grunn av tidkrevende prosesser knyttet til ferdigprosjektering og anbuds-innhenting.
Hva gjelder spørsmål om Mo i Rana er rammene for dette prosjektet ikke avklart, da lokale myndigheter og aktører ønsker å få utvidet det prosjektet som ligger inne i siste periode i inneværende Nasjonal transportplan 2018-2029.
Hva gjelder fiskerihavnerelaterte prosjekter som det i Sørvær fiskerihavn har jeg i svar på spørsmål nr. 1772 fra stortingsrepresentant Karlstrøm redegjort for dette. Det følger av regionreformen at fra og med 1. januar 2020 er prioriteringer av nye tiltak i fiskerihavner flyttet over til fylkeskommunene. Når fylkeskommunene og Kystverket har inngått avtale om overtagelse av fiskerihavneanlegg, vil hver av fylkeskommunene få overført sin andel av de statlige midlene til formålet.
Vi er fortsatt i dialog med de av fylkeskommunene som ikke har inngått en avtale, med sikte på å komme frem til en løsning. Kystverket vil på denne bakgrunn ikke foreta nye investeringer i fiskerihavneanlegg som omfattes av dette.