Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1819 (2019-2020)
Innlevert: 04.06.2020
Sendt: 04.06.2020
Besvart: 12.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Hva vil statsråden gjøre for å styrke den driftsmessige finansieringen av Stord lufthavn og Ørland lufthavn, slik at fylkeskommunene dermed gis mulighet til å overta tilskuddsansvaret?

Begrunnelse

Viser til statsrådens svar på spørsmål nr. 1736 fra stortingsrepresentant Øystein Langholm Hansen vedrørende overføring av tilskuddsansvaret for ikke statlige lufthavner til fylkeskommunene hvor Vestland og Trøndelag fylkeskommune ikke vil overta tilskuddsansvaret for henholdsvis Stord Lufthavn og Ørland Lufthavn først fra 01.01.2021. Dette skyldes ifølge fylkene at driften i dag ikke er tilstrekkelig finansiert.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ikke-statlige lufthavner som Stord og Ørland er et viktig bidrag til norsk luftfart. De ikke-statlige lufthavnene som har inngått tilskuddsavtaler med Samferdselsdepartementet er i dag ikke fullfinansiert. Flysikringstjenesten på Ørland er finansiert av Forsvaret, og tilskuddsbeløpet for Ørland er dermed vesentlig lavere enn for Stord. Utover behovet for flysikringstjeneste, så er det passasjerantallet ved lufthavnen forut for tidspunktet for avtaleinngåelsen som ligger til grunn for beregningen av tilskuddsbeløpet. Ørland lufthavn skiller seg ut ved at den etter avtaleinngåelsen i 2015 har hatt en stor økning i antall reisende. I perioden har Ørland hatt en firedobling av antall reisende. Til sammenligning har Stord lufthavn hatt en trafikkvekst på 3,5 prosent i samme periode. Økningen i inntekt i form av startavgift kompenserer ikke for de økte driftskostnadene. Samferdselsdepartementet har derfor tildelt Ørland kommune 3,28 mill. kr i tilleggskompensasjon for 2020, utover det ordinære tilskuddet på 2,24 mill. kr. Dette gir et godt utgangspunkt for overføringen av tilskuddsansvaret til fylkeskommunene.