Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:1844 (2019-2020)
Innlevert: 07.06.2020
Sendt: 08.06.2020
Besvart: 12.06.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilke muligheter vil de kunder som ikke har bankkort men annen gyldig legitimasjon, ha til å kunne sette inn og ta ut kontanter når kontantløsningen via postkontor og "Post i butikk" erstattes med "Bank i butikk" fra 1. juli?

Begrunnelse

Fra 1. juli kan man ikke lengre sette inn kontanter på postkontoret eller i Post i Butikk. DNB har i stedet inngått en ny avtale med BankAxept og Vipps for kontanttjenester. «Bank i Butikk»-løsningen vil innebære at kundene kan sette inn og ta ut kontanter via bankterminalene i utvalgte dagligvarebutikker.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Bankene har det siste året etablert et felles rammeverk for innskudd og uttak av kontanter i butikker, gjennom samarbeidet i Finans Norge og Bits AS (finansnæringens infrastrukturselskap). Bits AS fastsatte i fjor et generelt regelverk som regulerer bankenes rettigheter og plikter, og gebyrer bankene imellom. Reglene gir den enkelte bank mulighet for å avtale at deres kunder kan bruke kontanttjenester som tilbys av andre banker. Bankene kan også tilby sine kunder innskudd og uttak av kontanter i fysiske butikker som er tilknyttet BankAxept-systemet. Bankene kan inngå avtaler med butikkene direkte eller gjennom en tjenesteleverandør.
Vipps AS (som eier BankAxept-systemet) har utviklet en slik tjeneste kalt «Kontanttjenester i butikk». Vipps opplyser på sine nettsider at «Kunder i DNB og et par banker til kan benytte tjenesten nå i starten, men flere banker er på vei». Det opplyses også at «Tjenesten blir tilgjengelig i de fleste av NorgesGruppens butikker over hele landet», og at en «regner med at det blir flere butikker med kontanttjenesten vår etter hvert». Tjenesten innebærer at bankkundene kan sette inn og ta ut kontanter via dagligvarebutikkenes bankterminaler. Kundene må identifisere seg med bankkort og PIN-kode. DNB viste i en nyhetsmelding 26. april 2019 til at dette

«gjør det tryggere for kundene samtidig som det gjør det vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet».

Formålet med antihvitvaskingsregelverket er å forebygge og avdekke transaksjoner med tilknytning til utbytte av straffbare handlinger og terrorfinansiering. Løsninger som tilrettelegger for innskudd og uttak av kontanter, må innrettes i samsvar med dette regelverket for å sikre at hvitvaskingsrisikoen ikke overstiger et akseptabelt nivå. Dette krever ikke nødvendigvis bankkort og PIN-kode, men jeg registrerer at det er dette bankene har valgt og formodentlig funnet mest hensiktsmessig for den nye kontantløsningen. For øvrig er det grunn til å bemerke at også kundene vil ha en vesentlig interesse i at det etableres hensiktsmessige kontrollmekanismer for uttak fra konto.
Finansdepartementet viste i Finansmarkedsmeldingen 2020 til at etablering av den nye kontantløsningen er en oppfølging av departementets vurderinger i fjorårets finansmarkedsmelding av bankenes lovpålagte plikt til å tilby kontanttjenester. Hvorvidt Vipps-løsningen og ev. andre tjenester i medhold av det nye Bits-regelverket kan sikre alle bankkunder tilgang til et tilfredsstillende kontanttilbud, gjenstår å se. Når den nye løsningen har virket noen måneder, tar departementet sikte på å be Finanstilsynet og Norges Bank om en ny kartlegging av kontanttilbudet. Kartleggingen vil danne grunnlaget for en ny vurdering av om kontanttilbudet til norske bankkunder kan anses som tilfredsstillende over hele landet, eller om det kan være behov for nærmere regulering av bankenes plikter.