Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1873 (2019-2020)
Innlevert: 10.06.2020
Sendt: 10.06.2020
Besvart: 17.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Hva er Avinor sitt behov ved Andenes lufthavn for å drifte sivil luftfart, og er det Avinor som skal vedlikeholde og holde kostnadene ved opprettholdelse av full rullebanelengde med tilhørende flyoperative flater som beskrevet i Prop 151S?

Begrunnelse

Stortinget vedtok i Prop 151S at rullebanen ved Andenes lufthavn skal være i operativ stand for å støtte virksomheten ved Andøya Space Center. Fire år har passert siden vedtaket uten at det er kjent hvordan dette skal finansieres. Forsvarsministeren antyder i Vesterålen Online, 8. mai 2020, (https://www.vol.no/pluss/2020/05/08/Slik-blir-And%C3%B8ya-flystasjon-lagt-ned-21777615.ece) at Avinor skal være økonomisk ansvarlig for store deler av det som per i dag er militært område og som drives gjennom Forsvarets budsjetter.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Andøya lufthavn er i dag en militær lufthavn med en sivil del (terminalen) som Avinor har ansvaret for. Det er dialog mellom Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet om omgjøringen av lufthavna til en ren sivil lufthavn. Stortingets føringer i Prop. 151 S (2015–2016) og Innst. 62 S (2016–2017) blir lagt til grunn for dette arbeidet. Dette innebærer at infrastrukturbehovet for Andøya Test Center (ATC) skal ivaretas, herunder at det skal sikres en rullebanelengde som gjør det mulig for ATC å basere sin drift på at store fly fortsatt kan lande på Andøya.
Det er naturlig at lufthavna blir en ren sivil lufthavn under Avinors ansvarsområde når Andøya flystasjon legges ned. Når Avinor tilføres nye oppgaver, er det mitt ansvar som forvalter av det statlige eierskapet i Avinor å sikre at det er samsvar mellom de oppgavene selskapet har ansvaret for og selskapets rammebetingelser. Som kjent har Covid 19-pandemien ført til alvorlige konsekvenser for luftfarten og Avinor. For å avhjelpe situasjonen i Avinor har regjeringen i Prop. 117 S (2019-2020) foreslått støttetiltak til selskapet på til sammen rundt fem milliarder kroner. Utviklingen i luftfarten og Avinors økonomiske situasjon er noe jeg vil følge tett i tiden som kommer.
Under arbeidet med dette svaret har jeg for øvrig vært i kontakt med forsvarsministeren. Han kjenner seg ikke igjen i uttalelsen som er gjengitt i begrunnelsen for spørsmålet om at Avinor skal overta det økonomiske ansvaret for store deler av det som i dag er militært område rundt flyplassen.