Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1888 (2019-2020)
Innlevert: 11.06.2020
Sendt: 12.06.2020
Besvart: 18.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Hvilke planer og finansiering foreligger nå for utbedring av Klettkrysset ved E-6 og E-39 i Trondheim?

Begrunnelse

Klettkrysset ble etter ombygging en enda større flaskehals enn før ombygginga. Med en fart inn til avkjørsel på 100 km i timen, er det også betydelig redusert trafikksikkerhet. Flere ulike løsninger har vært lansert, men ingen endelig konklusjon og finansiering.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Klettkrysset i Trondheim kobler sammen E6 og E39. Som representanten Leirtrø påpeker har krysset blitt en flaskehals etter at det ble bygget nytt kryss på Klett som en del av prosjektet E6 Jaktøya – Sentervegen. De største utfordringene er i korte perioder med rushtrafikk på ettermiddager.
Prosjektet ble bygget i perioden 2015-2018. Det var opprinnelig planlagt et planskilt kryss på Klett. Styringsgruppen for Miljøpakken (Kontaktutvalget) ga imidlertid Statens vegvesen i oppdrag å finne en rimeligere løsning for å holde prosjektet innenfor den økonomiske rammen til Miljøpakkens portefølje. Klettkrysset ble derfor bygget som en rundkjøring i plan.
Erfaringen viser at det beste ut fra kapasitet og sikkerhet hadde vært å bygge et planskilt kryss slik det først var foreslått, og at det er vesentlig dyrere å bygge et planskilt kryss på et senere tidspunkt.
Det foreligger ingen planer for en fullverdig utbedring av Klett-krysset per i dag. På grunn av køproblematikken etter åpning av krysset, vurderte Statens vegvesen i 2019 fire ulike alternativer for utbedring av Klett-krysset:

• Enkle tiltak innenfor dagens regulerte areal
• Større og mer kapasitetssterk rundkjøring i plan og utvidelse av tilstøtende ramper
• Enklere planskilt kryss, der trafikken fra Trondheim retning Orkanger ble skilt ut i eget plan
• Planskilt kryss

På grunnlag av saksframlegget konkluderte Kontaktutvalget for Miljøpakken med følgende (desember 2019): Det skal gjøres tiltak for å bedre trafikksikkerheten på kort sikt, deriblant sendes forslag om fartsbegrensning til behandling. I tillegg ses det på enklere investeringstiltak og legges et løp med sikte på å fremme et større prosjekt som kan spilles inn til neste NTP. Forslag til tiltak legges fram for lokalpolitisk behandling.
I mai 2020 besluttet styringsgruppen i Miljøpakken å sette av inntil 15 mill. kr, innenfor rammen til prosjektet E6 Jaktøya – Sentervegen, til forbedring av trafikksikkerhet og fremkommelighet i Klettkrysset. Tiltakene vil bli utført høsten 2020. Tiltakene som gjøres vil forbedre situasjonen, men det må fortsatt forventes kø på rampe E6 og på E39. Ifølge trafikkberegningene vil disse tiltakene kunne ta bort tilbakeblokkeringen på E6. Det vil også bli installert detektorstyrt kø-varsling på E6 fra Trondheim.