Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1919 (2019-2020)
Innlevert: 12.06.2020
Sendt: 15.06.2020
Besvart: 23.06.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Kan helseministeren redegjøre for status for etablering av helikopterlandingsplass ved sykehuset Namsos og anslå når dette antas å komme på plass?

Begrunnelse

Norges nye redningshelikoptre mangler landingsplass ved flere store norske sykehus når de nå skal tas i bruk. Sykehusbygg fikk i 2015 oppdraget med å etablere landingsplass for de nye helikoptrene. Ved bare ett av åtte sykehus er det gjort tiltak. I november 2016 hadde man ventet i nesten et år på avklaringer. Da varslet toppsjefene i landets fire helseforetak HOD og Justis- og beredskapsdepartementet (JD) at det var avgjørende å få avklaringer om rotorvind uten unødig opphold. Sykehuset Namsos i Helse Nord-Trøndelag er et av sykehusene hvor utsettelsene er blitt mange og uklart begrunnet. Planen er ny landingsplass på nytt parkeringshus, og gangbro til akuttmottak eller utvide og tilpasse eksisterende landingsplass på bakke. Det er vurdert alternative løsninger med en selvbærende opphøyet løsning til heiser i 7. etasje. Kostnader er estimert til 32–35 millioner kroner. Endelig løsning avhenger etter sigende av vurderinger av rotorvind og økonomi samt om flyplass skal benyttes.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: I utgangspunktet er det Justis- og beredskapsdepartementet som har ansvaret for å vurdere behov for, og å gjennomføre eventuelle tilpasninger av landingsplasser for de nye redningshelikoptrene ved de aktuelle sykehusene i landet. Justis- og beredskapsdepartementet har imidlertid bedt Helse- og omsorgsdepartementet om å bidra til å faktisk få gjennomført de nødvendige fysiske tilpasningene. I foretaksmøtet i januar 2015 ble de regionale helseforetakene bedt om å følge opp dette gjennom Sykehusbygg HF. Det er i den forbindelse opprettet en avtale og en egen styringsgruppe mellom Justis- og beredskapsdepartementet ved anskaffelsesprosjektet for nye redningshelikoptre (NAWSARH) og Sykehusbygg HF for prosjektering og gjennomføring av tilpasninger. Sykehuset Namsos er et av stedene der det vurderes tilpasninger til det nye helikopteret.
De nye redningshelikoptrene AW101 har høyere vekt og gir mer rotorvind enn dagens Sea King-helikoptre. Det gjør det nødvendig å gjennomføre tilpasninger av helikopterlandings-plasser ved enkelte norske sykehus. Dette kan innebære begrensede tilpasninger eller mer omfattende tiltak, for eksempel etablering av helt nye landingsplasser.
Stortinget vedtok i behandlingen av Prop. 146 S (2010-2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013-2020, jf. Innst. 82 S (2011-2012), og Prop. 101 S (2014-2015) Endringer i statsbudsjettet 2015 under Justis- og beredskapsdepartementet (redusert kostnadsramme for anskaffelse av nye redningshelikoptre mv.), jf. Innst. 267 S (2014-2015), at Justis- og beredskapsdepartementet kan gjennomføre infrastrukturtiltak, herunder tilpasning av landingsmulighetene ved sykehus som benyttes av dagens redningshelikoptre.
Kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt setter økonomiske rammer for anskaffelsen av nye redningshelikoptre, inkludert tilpasning av landingsplasser. Hvilke sykehus som vil få tilpasset landingsplassene vil derfor, som for øvrige deler av anskaffelsen, være gjenstand for kost-nytte vurderinger der faktorer som for eksempel antall flybevegelser (landinger/ avganger), kostnader og alternative landingsmuligheter må veies opp mot hverandre.
Jeg er kjent med at saken om tilpasning av landingsmulighetene ved Sykehuset Namsos fortsatt er til vurdering i anskaffelsesprosjektet for nye redningshelikoptre i Justis- og beredskapsdepartementet.