Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1921 (2019-2020)
Innlevert: 14.06.2020
Sendt: 15.06.2020
Besvart: 18.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): I møte med styringsgruppen for Stad skipstunnel i april i år sa samferdselsministeren at prosjektet var nok utredet. Men i skriv av 11.juni fra samferdselsdepartementet blir det informert om en ny kvalitetssikring av KS2 fra 2018. Fristen er satt til november 2020 og blir etter fremleggelse av neste års statsbudsjett. Dette står i sterk kontrast til at ministeren i april sa at det ikke var behov for mer utredning.
Hvorfor har ikke statsråden bestilt denne kvalitetssikringen tidligere og dermed ha oppdatert underlagsmateriale før statsbudsjettet for 2021 blir lagt frem i høst?

Begrunnelse

I skrivet fra samferdselsdepartementet vises det til Kystverkets brev av 14. juni 2019 som et svar på departementets bestilling fra desember 2018. Det har dermed tatt nærmere ett år før beslutning om ytterligere behov for kvalitetssikring.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Kystverket leverte i 2017 et forprosjekt for Stad skipstunnel. Forprosjektet har vært gjennom ekstern kvalitetssikring (KS2) som ble ferdigstilt i mai 2018. Kvalitetssikringen viste at forventet kostnad har økt til 3,7 mrd. kroner.
Kystverket fikk etter dette i oppdrag å gjennomgå prosjektet med sikte på å få redusert kostnadene ned mot investeringsrammen som lå til grunn for behandlingen av Nasjonal transportplan 2018-2029. Kystverket leverte sin gjennomgang før sommeren 2019.
Det er Kystverkets forslag til kostnadsreduserende tiltak som nå skal gjennom en oppdatert kvalitetssikring.
Som stortingsrepresentant Grung viser til hadde jeg i april i år et møte med styringsgruppen for Stad skipstunnel, hvor jeg blant annet ga utrykk for at vi ikke hadde sluttbehandlet saken.
Jeg mener den forestående oppdateringen av kvalitetssikringen fra 2018 ikke er å forstå som en ny utredning. Hensikten med denne gjennomgangen er å få en uavhengig kvalitetssjekk på den siste utredningen som Kystverket leverte før sommeren 2019. Denne utredningen medfører såpass store endringer i prosjektet at det er viktig å foreta en slik oppdatering av kvalitetssikringsrapporten innenfor rammene av det gjeldende regimet for ordningen.
Jeg er videre enig i at det hadde vært fordelaktig om denne siste kvalitetssikringsprosessen kunne ha vært igangsatt tidligere. Denne våren har vært preget av koronakrisen og håndteringen av dette. En konsekvens har vært at enkelte saker har vært skjøvet noe ut i tid på grunn av andre prioriteringer i denne perioden. Nå som vi er over i en litt annen situasjon vil også disse sakene kunne få en mer normal fremdrift.