Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvorfor mener statsråden det vil være "dramatisk" å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet når deres konsesjon utløper i 2020, og er det viktigere å beholde Flytoget som et isolert tilbud enn å sikre en god kapasitetsutnyttelse på et jernbanetilbud gjennom hovedstaden som står i fare for å bli sprengt og fremtvinge behov for store nye jernbaneinvesteringer i et raskere tempo?
Begrunnelse
Samferdselsdepartementet ga 27. juni 2017 Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere tiltak som på kort og lang sikt kan bidra til en bedre utnyttelse av jernbanekapasiteten gjennom Oslo. Den store økningen i togreiser i Oslo-området (før koronautbruddet) har lagt et stadig sterkere press på kapasiteten i jernbaneinfrastrukturen, som i sin tur medfører krav om store nye jernbaneinvesteringer gjennom Oslo.
I rapporten foreslår Jernbanedirektoratet å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet når Flytogets konsesjon går ut i 2028.
I følge Romerikes Blad 5. juni har samferdselsministeren gitt Jernbanedirektoratet et tilleggsoppdrag til om å skissere en ruteplan som viser hvordan et rendyrket flytogtilbud kan kombineres med en tilstrekkelig frekvens for det øvrige togtilbudet inn og ut av Oslo. Samferdselsministeren er i Romerikes Blad sitert på at:
"Forslaget fra Jernbanedirektoratet om å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet er dramatisk, selv om det er åpenbart for alle at vi får en utfordring med at det blir fullt på jernbanesporene gjennom Oslo. Men det skal mye til for at regjeringen vil bidra til å legge ned det rendyrkede flytogtilbudet, slik vi kjenner det i dag."