Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1924 (2019-2020)
Innlevert: 14.06.2020
Sendt: 15.06.2020
Besvart: 22.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvorfor mener statsråden det vil være "dramatisk" å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet når deres konsesjon utløper i 2020, og er det viktigere å beholde Flytoget som et isolert tilbud enn å sikre en god kapasitetsutnyttelse på et jernbanetilbud gjennom hovedstaden som står i fare for å bli sprengt og fremtvinge behov for store nye jernbaneinvesteringer i et raskere tempo?

Begrunnelse

Samferdselsdepartementet ga 27. juni 2017 Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere tiltak som på kort og lang sikt kan bidra til en bedre utnyttelse av jernbanekapasiteten gjennom Oslo. Den store økningen i togreiser i Oslo-området (før koronautbruddet) har lagt et stadig sterkere press på kapasiteten i jernbaneinfrastrukturen, som i sin tur medfører krav om store nye jernbaneinvesteringer gjennom Oslo.
I rapporten foreslår Jernbanedirektoratet å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet når Flytogets konsesjon går ut i 2028.
I følge Romerikes Blad 5. juni har samferdselsministeren gitt Jernbanedirektoratet et tilleggsoppdrag til om å skissere en ruteplan som viser hvordan et rendyrket flytogtilbud kan kombineres med en tilstrekkelig frekvens for det øvrige togtilbudet inn og ut av Oslo. Samferdselsministeren er i Romerikes Blad sitert på at:

"Forslaget fra Jernbanedirektoratet om å integrere flytogtilbudet i det øvrige togtilbudet er dramatisk, selv om det er åpenbart for alle at vi får en utfordring med at det blir fullt på jernbanesporene gjennom Oslo. Men det skal mye til for at regjeringen vil bidra til å legge ned det rendyrkede flytogtilbudet, slik vi kjenner det i dag."

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Oslo-området er en voksende bo- og arbeidsmarkedsregion med et stort press på transportsystemet og det er derfor et overordnet mål og utvikle transportsystemet, slik at denne regionen kan fungere best mulig Jernbanen står her helt sentralt og er også et viktig virkemiddel for å realisere nullvekstmålet for persontransport med bil. Transportkapasiteten på reiser inn og ut av Oslo sentrum vil øke med blant annet ny rutemodell R2027 – med tiltak som foreslått i Nasjonal transportplan 2018-29 – og flere nye togsett, men kapasitetsøkningen vil ikke være like stor som den forventede veksten i passasjerer. Dette vil føre til generelt fullere tog enn i dag, og spesielt fulle tog inn til og gjennom Oslo i de timene de fleste reiser. Beregningsåret for disse analysene er 2030, men det kan forventes at utfordringene oppstår før dette og tiltar i omfang fram til kapasiteten økes.
Dette er bakgrunnen for Samferdselsdepartementets bestilling og Jernbanedirektoratets rapport «Integrering av tilbringertjenesten til Oslo lufthavn med det øvrige togtilbudet», som stortingsrepresentanten viser til.
Direktoratets anbefaling er på kort sikt, dvs. frem til Flytogets konsesjon utløper i 2028, en delvis integrering ved at Flytoget bes om å utvikle forslag og konsepter for hvordan kapasiteten i deres tog best kan benyttes for å lette trengselen i det øvrige togtilbudet. På mellomlang sikt anbefales det å integrere tilbringertjenesten til Oslo lufthavn med det øvrige togtilbudet. På lang sikt anbefales det å bygge nytt Oslo-nav for jernbanen i tråd med framdriftsplanen skissert i KVU Oslo-navet og NTP 2018-2029.
Selv om direktoratet anbefaler en delvis og full integrering på kort og mellomlang sikt, er rapporten tydelig på dilemmaene: En integrering av flytogtilbudet i øvrig togtrafikk vil på den ene siden gi økt kapasitet, bedre mobilitet for alle reisende og er lønnsomt for samfunnet. På den annen side vet vi at de reisende med Flytoget setter stor pris dette «premiumtilbudet», noe som er en viktig årsak til at kollektivandelen av reisende til Oslo lufthavn er svært høy. Videre er Flytoget et lønnsomt selskap, som i et normalår gir et utbytte til staten.
Det er altså en kostnad, både økonomisk og av hensyn til Flytogets kunder, ved å integrere flytogtilbudet i øvrig togtrafikk. Det er det jeg legger vekt på når jeg bruker uttrykket «dramatisk». Derfor har jeg nå bedt Jernbanedirektoratet om å se nærmere på tiltak som kan gi rom for en forbedring i den totale kapasiteten på reiser inn og ut av Oslo sentrum for alle togbrukere, samtidig som tilbringertjenesten opprettholdes som et eget og tilstrekkelig attraktivt togtilbud.