Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1939 (2019-2020) Innlevert: 15.06.2020 Sendt: 16.06.2020 Besvart: 22.06.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup
Karin Andersen (SV): Gjelder kommunelovens § 14-5 3. ledd nå slik at kommuner og fylkeskommuner som ser at utviklingen i inntekter og utgifter faktisk avviker vesentlig sammenholdt med årsbudsjetter må foreta endringer i budsjettene sine nå?
Nikolai Astrup: Kommunene og fylkeskommunene skal naturligvis følge kommuneloven. Etter kommuneloven § 14-4 skal årsbudsjettet settes opp i balanse og være realistisk, fullstendig og oversiktlig. Kravet om realisme innebærer at inntekter og utgifter skal innarbeides med det som sannsynlig må påregnes, ut fra alminnelige forventninger om utviklingen i inntekter, og ut fra de bevilgninger og tiltak som kommunestyret vedtar i årsbudsjettet. Det innebærer også at det må gjøres en vurdering av sentrale premisser for utarbeidelse av årsbudsjettet, slik som utviklingen i innbyggertall, priser og renter, for å unngå at inntekter overvurderes og utgifter undervurderes. Hvis forventningene og premissene endrer seg, skal årsbudsjettet revideres, jf. kommuneloven § 14-5. Jeg har sagt at regjeringen vil følge opp Stortingets anmodningsvedtak nr. 414 (2019–2020) av 19. mars 2020 om å kompensere kommunene og fylkeskommunene for urimelige virkninger av skattesvikt, inntektsbortfall og merutgifter i forbindelse med håndteringen av smittesituasjonen og endret økonomisk utvikling siden vedtatt statsbudsjett. Dette kan kommunene legge til grunn når de skal revidere sine årsbudsjetter.