Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2088 (2019-2020) Innlevert: 17.06.2020 Sendt: 29.06.2020 Besvart: 01.07.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Lars Haltbrekken (SV): Staten Vegvesen gitt sin anbefaling om at neste konsesjonsutlysning for Vestfjordensambandet skal basere seg på hydrogen. Vi forstår det slik at den endelige beslutningen nå ligger hos Samferdselsdepartementet. I Glomfjord planlegges det en hydrogenfabrikk som startes opp så snart man vet det finnes brukere av hydrogen i området. Bruk av hydrogen på Vestfjordfergene vil utløse en investeringsbeslutning i Glomfjord og danne grunnlag for arbeidsplasser og utvikling av klimavennlig drivstoff.Når vil departementet sende ut anbudet på hydrogendrift av Vestfjordfergene?
Knut Arild Hareide: Staten kjøper ferjetjenester av private rederier, som eier og drifter ferjene. Implementering av lav- og nullutslippsteknologi skjer derfor i hovedsak gjennom krav og insentiver i konkurransegrunnlaget for kjøp av ferjetjenester etter hvert som nye kontrakter blir lyst ut. Staten har de siste årene stilt krav til lav- eller nullutslippsteknologi ved utlysing av riksvegferjesamband, der teknologien ligger til rette for det. Teknologiutviklingen i maritim sektor er rask. I 2015 ble verdens første helelektriske ferje satt i drift etter en statlig utviklingskontrakt. I 2019 ble det signert en utviklingskontrakt for en hydrogenelektrisk ferje, med planlagt driftsoppstart med hydrogen i 2021. Et av målene med utviklingskontrakten er å kunne gi et nullutslippsalternativ på samband som ikke er egnet utelukkende for elektrisk drift. I forkant av hver anbudskonkurranse blir det gjort vurderinger av det teknologiske handlingsrommet på sambandene og merkostnader ved å stille krav til lav- og nullutslippsteknologi. Krav til lav- og nullutslippsteknologi blir bl.a. vurdert opp mot kostnaden for miljøtiltaket og behov for eventuelle andre endringer i tilbudet på sambandet. Samferdselsdepartementet har mottatt grunnlaget for anbudskonkurransen for drift av riksvegferjesambandet rv. 80 Bodø – Røst – Værøy - Moskenes fra Statens vegvesen. Saken er nå til behandling i departementet, og det tas sikte på å behandle saken så snart som mulig. Statens vegvesen vil lyse ut anbudet snarlig etter at saken er behandlet i departementet.