Skriftlig spørsmål fra Kjell-Børge Freiberg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1962 (2019-2020)
Innlevert: 17.06.2020
Sendt: 17.06.2020
Besvart: 26.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Spørsmål

Kjell-Børge Freiberg (FrP): Hvordan har departementet arbeidet for å se på muligheter for oppdeling av anbudet på Hålogalands veien og vil en oppdeling av anbudet skyve byggestart ut i tid og hvor lenge?

Begrunnelse

Jeg viser til mitt spørsmål Dokument nr. 15:1748 (2019-2020).
I svaret på overnevnte spørsmål oppfatter jeg statsråden responderer positivt med å lete etter løsninger for et oppdelt anbud på Hålogalands veien. I svaret finner jeg ingen indikasjon på at prosjektet som sådan vil måtte utsettes for å innfri ønsket om et oppdelt anbud.
I Bladet Vesterålen 15.06.20 slår stortingsrepresentant for Høyre, Johnny Finstad, alarm om at Hålogalands veien står i fare. Representanten viser til at han som Høyre-representant deltar i dialog med departementet om prioriteringene. Videre uttaler han sitat:

«Jeg tror ikke Frp har sett konsekvensene av å ønske prosjektet oppdelt. Det vil føre til at det ikke kommer inn i neste års budsjett. Det er et ubestridelig faktum, sier han.»

Før Coronasituasjonen oppsto var det høy aktivitet i den Norske økonomien der bruk av offentlige midler måtte balanseres opp mot det å ikke skape for høyt press i Norsk Økonomi. Nå er det ikke press i Norsk økonomi, det er krise. Det fordrer at en både tenker nytt og utradisjonelt og gjør alt en kan for sikre at igangsettelse av offentlige prosjekter rigges på den måten at det sikrer aktivitet for Norsk næringsliv. Det har vært et samlet krav fra Nordland Fylkeskommune, Vesterålen Regionråd, enkeltkommuner og næringsliv m.fl. om at anbudet måtte deles opp. I lys av dette imøteses Statsrådens svar på spørsmålet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I alle saker som gjelder utbygging av store veiprosjekter som Samferdselsdepartementet skal legge frem for Stortinget, har departementet løpende kontakt med Statens vegvesen i arbeidet med å forberede grunnlaget for stortingsproposisjonen. Gjennom dette arbeidet får vi bl.a. bistand til å vurdere ulike faglige spørsmål som kan være relevante å omtale i proposisjonen, som for eksempel kontrakts- og gjennomføringsstrategier. Uten å gå i detalj kan jeg bekrefte at vi også i den foreliggende saken innhenter innspill og synspunkter fra vegvesenet ved behov.
Til spørsmålet om oppdeling av anbudet vil skyve byggestart ut i tid vil jeg vise til mitt svar på spørsmål nr. 1328 til skriftlig besvarelse. Her fremgår det bl.a. at en ny kontrakts- og gjennomføringsmodell for prosjektet vil bety at deler av planleggingen må gjøres på nytt, og det må gjennomføres ny ekstern kvalitetssikring (KS2). Dette vil uansett ta lenger tid, uten at det er mulig å tidfeste i dag nøyaktig hvor mye lenger tid det vil ta.
Det er også andre forhold som bidrar til at en oppdeling av anbudet vil være svært krevende å håndtere så sent i prosjektfasen hvor prosjektet nærmer seg klart for utlysning i markedet. Det er påregnelig at selve gjennomføringen av prosjektet vil ta lenger tid. Dersom anbudet skal deles opp i flere kontrakter vil det ikke være slik at disse kontraktene kan lyses ut samtidig. Da det vil være svært ressurskrevende både for byggherre og aktørene som skal regne på tilbudene må det gå en viss tid mellom hvert anbud som skal lyses ut. Sannsynligvis må det legges opp til at hvert anbud lyses ut med flere måneders mellomrom.
Det er også påregnelig at kostnadene for prosjektet samlet sett vil øke. Jeg vil minne om at det ikke er tilfeldig at nettopp dette prosjektet ble trukket frem som en av tre aktuelle prosjekter for gjennomføring etter OPS-modellen. Prosjektet har hele tiden vært ansett som velegnet for OPS, og i tillegg har Statens vegvesen gjennom flere års planlegging og forberedelser lagt til rette for å optimalisere gevinstene vi regner med vil følge av denne gjennomføringsmodellen anvendt på prosjektet.
I tillegg vil det kunne medvirke til lenger tidsbruk og økte kostnader i byggefasen at det vil være flere aktører og grensesnitt som opererer samtidig på hele strekningen, enn om det er en stor OPS-aktør. Dette vil blant annet kunne ha stor betydning for håndtering av massebalanse mellom de ulike parsellene.
Jeg mener også det vil være krevende å kommunisere ut til både det norske og internasjonale markedet at prosjektet så kort tid før utlysning i markedet snur helt om på kontrakts- og gjennomføringsstrategien for prosjektet. Jeg mener på generelt grunnlag at det er svært viktig at Stortinget og regjeringen bidrar til forutsigbare rammebetingelser i anleggssektoren. Dette er et svært stort og gjennom flere år profilert prosjekt, hvor både Statens vegvesen og aktørene i markedet har brukt betydelige ressurser med å forberede konkurransen. Det vil derfor kunne føre til en del blandede reaksjoner i markedet at prosjektet ikke lenger skal gjennomføres etter den modellen som det har vært planlagt for gjennom flere år.
Oppsummert vil det samlet ta betydelig tid og ressurser å lage en ny og kontrakts- og gjennomføringsmodell med ny KS2 i etterkant, og videre lengre og mer ressurskrevende anleggstid ved at anbudene må lyses ut med lang tids mellomrom. Det er sannsynlig at samlede kostnader for prosjektet da vil øke.
Det er altså flere krevende sider ved denne saken som departementet må vurdere nærmere i det videre arbeidet med stortingsproposisjonen, og som jeg vil komme tilbake til når saken legges frem for Stortinget.