Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1968 (2019-2020)
Innlevert: 17.06.2020
Sendt: 18.06.2020
Besvart: 26.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): I avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om Revidert nasjonalbudsjett er det lagt inn 55 mill. kroner til strekningen Kleverud-Sørli-Åkersvika på Dovrebanen. Dette er formidlet utad som at nå er dobbeltsporet reddet.
Hva skal disse 55 mill. kroner brukes til, hvordan er framdriftsplanen for dobbeltsporutbyggingen på strekningen Kleverud-Sørli-Åkersvika, og når vil beslutning om utbygging bli tatt?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: På grunn av store kostnadsøkninger i flere prosjekter i jernbanesektoren foreslo regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 2020 å utsette oppstart av utbygging av dobbeltspor mellom Kleverud og Sørli. Dette innebar en reduksjon av bevilgningen til jernbaneinvesteringer på 180 mill. kroner. Kostnadsøkningene på Follobanen og Østfoldbanen (prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad) samt en endret utbetalingsprofil for to prosjekter på Vestfoldbanen, er nærmere omtalt i Meld. St. 17 (2019-2020) Noen saker om jernbane. I Prop. 117 S (2019-20209, RNB 2020 la regjeringen opp til at oppstart av prosjektet skulles vurderes i forbindelse med statsbudsjettet for 2022.
I budsjettforliket ble det enighet om at prosjektet likevel ikke skal utsettes, og at 55 mill. kroner av det foreslåtte kuttet skulle reverseres. Midlene vil benyttes til gjenoppstarting av prosjektet, ved at prosessen med prekvalifisering ifm. entreprisene om Tangenvika jernbanebru og Hestnestunnelen startes opp igjen.
Regjeringen er opptatt av å sette prosjektet i gang igjen, og Samferdselsdepartementet kommer til å presisere dette i et oppdrag som blir gitt til Jernbanedirektoratet. Det betyr at Bane NOR gjenopptar konkurransen om de to første entreprisene. Det er imidlertid ikke mulig med anleggsstart før tidlig i 2021, som følge av utsettelsen denne våren. Prosessen med prekvalifisering og konkurranse om entreprisene tar tid.
Det er generelt sett risiko knyttet til tidspunkt for ferdigstilling av store utbyggingsprosjekter, og det er usikkerhet om tidspunkt for ferdigstilling av Kleverud-Sørli. Jernbanedirektoratet har signalisert at det er mulig å ferdigstille prosjektet i 2027, dersom det er rasjonell fremdrift i anleggsarbeidet. Regjeringens er opptatt av at prosjekter som startes opp skal ha så rasjonell fremdrift som mulig.
Jeg minner om at tilbudsforbedringen mellom Oslo og Hamar først vil være mulig når den siste parsellen mot Hamar, Sørli-Åkersvika, er fullført. For dette prosjektet fortsetter planleggingen med god fremdrift. Det er viktig å se Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika i sammenheng. Selv med utsettelsene vi har sett denne våren, er det mulig å fullføre utbyggingen av Sørli-Åkersvika samtidig som Kleverud-Sørli i 2027.