Skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1974 (2019-2020)
Innlevert: 18.06.2020
Sendt: 18.06.2020
Besvart: 26.06.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Audun Lysbakken (SV)

Spørsmål

Audun Lysbakken (SV): Hvilke forskrifter og bestemmelser er i dag hjemlet i smittevernloven § 7-12 og dermed omfattet av beredskapsloven § 3 tredje ledd som gir regjeringen en plikt til å fremme forskriften eller bestemmelsene som lovforslag snarest mulig 30 dager etter meddelelse, og når planlegger eventuelt regjeringen å legge disse frem som lovforslag?

Begrunnelse

Smittevernlovens § 7-12 «Særlig fullmakt til Kongen» gir regjeringen fullmakter til å gi bestemmelser av lovgivningsmessig innhold og gjøre avvik fra gjeldende lovgivning, ved fare for opphold under et utbrudd av smittsom sykdom. Hvis regjeringen ikke opphever disse bestemmelsene 30 dager etter de er meddelt Stortinget, skal regjeringen snarest mulig fremme dem som lovforslag. Denne plikten følger av en henvisning til beredskapsloven § 3 tredje ledd. Pliktbestemmelsen var imidlertid opphevet midlertidig av koronalovens § 8. Etter koronalovens bortfall av 27. mai er plikten aktiv igjen, men det er uklart om plikten til å fremme lovforslag 30 dager etter meddelelse til Stortinget gjelder fra koronalovens bortfall, eller 30 dager etter opphevelsen av koronaloven.
I følge lovdata er det i dag følgende bestemmelser som er hjemlet i smittevernloven 7-12:

- 27.03.2020 nr. 475: Forskrift om digital smittesporing og epidemikontroll i anledning utbrudd av Covid-19
- 27.03.2020 nr. 470: Covid-19-forskriften
- 20.03.2020 nr. 412: Vedtak om unntak fra kravene gitt i gjeldende regelverk ved anskaffelse av smittevernutstyr
- 15.03.2020 nr. 293: Forskrift om bortvisning mv. av utlendinger av hensyn til folkehelsen
- 06.03.2020 nr. 239: Forskrift om tiltak for å sikre forsyningen av legemidler m.m. som følge av utbruddet av koronaviruset

Innholdet i deler av disse bestemmelsene har fått nytt hjemmelsgrunnlag etter behandling av Prop. 124 L (2019-2020) og Prop. 130 L (2019–2020).

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Etter smittevernloven § 7-12 tredje punktum, jf. beredskapsloven § 3 andre ledd andre punktum, skal "[b]estemmelser gitt av Kongen med hjemmel i" smittevernloven § 7-12 "snarest mulig meddeles Stortinget". Beredskapsloven § 3 tredje ledd bestemmer videre:

"Såfremt bestemmelsene ikke er opphevet innen 30 dager etter at de er meddelt Stortinget, skal de snarest mulig legges fram som lovforslag."

Gjennom henvisningen i smittevernloven § 7-12 tredje punktum gjelder beredskapsloven § 3 tredje ledd normalt også for forskriftsbestemmelser gitt med hjemmel i smittevernloven § 7-12.
Ved vedtakelsen av koronaloven, som trådte i kraft straks den ble sanksjonert 27. mars 2020, ble det gjort midlertidig unntak fra denne plikten til å legge fram bestemmelser vedtatt etter smittevernloven § 7-12 som lovforslag dersom de ikke er opphevet innen 30 dager etter at de er meddelt Stortinget. Unntaket ble ifølge smittevernloven § 7-12 fjerde punktum tematisk begrenset til

"forskrifter som er fastsatt i forbindelse med utbruddet av Covid-19".

Ifølge lov 24. april 2020 nr. 34 del II skulle unntaket i smittevernloven § 7-12 fjerde punktum "videreføres til 27. mai 2020", dvs. til samme tidspunkt koronaloven ble opphevet. Fra 27. mai 2020 gjelder igjen plikten til å legge frem lovforslag for Stortinget som normalt.
Det må antas at unntaket gjelder generelt for forskriftsbestemmelser som er vedtatt med hjemmel i smittevernloven § 7-12 i perioden fra koronalovens ikrafttredelse (27. mars 2020) til 27. mai 2020. Det gjelder selv om forskriftsbestemmelsene har varighet lenger enn til 27. mai 2020.
For forskriftsbestemmelser som vedtas med hjemmel i § 7-12 i smittevernloven 27. mai 2020 eller senere, gjelder plikten til å legge frem lovforslag som den gjorde før vedtakelsen av koronaloven. Plikten påvirkes ikke av om slike forskriftsbestemmelser regelteknisk vedtas som en ny forskrift eller som endring i en eksisterende forskrift. På den annen side er en oppheving av bestemmelser som er vedtatt med hjemmel i smittevernloven § 7-12, ikke omfattet av plikten til å legge frem lovforslag. Det siste synes å følge av systematikken i beredskapsloven § 3 annet ledd.
Uavhengig av hvordan smittevernloven § 7-12 og beredskapsloven på dette punktet skal forstås, har regjeringen funnet det hensiktsmessig å fremme forslag om lovbestemmelser som er tilpasset behovene nå og i tiden fremover, og som har gitt Stortinget anledning til å ta stilling til lovreguleringen.

Forskrift om digital smittesporing og epidemikontroll

Forskrift 27. mars 2020 nr. 475 om digital smittesporing og epidemikontroll i anledning utbrudd av Covid-19 er fastsatt med hjemmel i smittevernloven § 7-12.
Jeg legger som nevnt til grunn at plikten etter smittevernloven § 7-12 til å legge frem lovforslag for Stortinget ikke gjelder for forskrifter som er vedtatt i perioden 27. mars til 26. mai 2020, da koronaloven gjaldt. Forskriften er ikke senere endret. Det vil derfor ikke fremmes forslag til lovendringer knyttet til denne forskriften.

Covid-19-forskriften

I forskrift 27. mars 2020 nr. 470 om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (covid-19-forskriften) har følgende bestemmelser vært gitt med hjemmel i smittevernloven § 7-12:

- § 8 om karanteneplikt etter nærkontakt med bekreftet smittet person
- § 9 om unntak fra karanteneplikt etter nærkontakt med bekreftet smittet person
- § 11 om isolering

Regjeringen fremmet forslag om ny lovhjemmel i Prop. 130 L (2019–2020). Proposisjonen inneholder forslag til midlertidige endringer i smittevernloven for lovhjemmel for forskrifter om isolering og begrensninger i bevegelsesfriheten mv. Forskriftene vil kunne omfatte restriksjoner for bekreftet smittede personer, antatt smittede og for personer som har økt risiko for covid-19 etter nærkontakt. Bestemmelsen er midlertidig med en varighet til 1. juli 2021 og gir blant annet lovhjemmel til å videreføre forskriftsbestemmelser om isolering og smittekarantene i covid-19-forskriften §§ 8 og 11. Hjemmelen for de aktuelle forskriftene er nå smittevernloven § 4-3 a.

Forskrift om bortvisning mv. av utlendinger av hensyn til folkehelsen

I forskrift 15. mars 2020 nr. 293 er det gitt bestemmelser om bortvisning mv. av utlendinger av hensyn til folkehelsen. Forskriften er gitt med hjemmel i smittevernloven § 7-12, jf. § 1-2 tredje ledd. Et forslag til nytt lovgrunnlag for reguleringen ble fremmet for Stortinget 29. mai 2020 ved fremleggelse av Prop. 124 L (2019-2020). Lovforslaget ble vedtatt av Stortinget, se lov 19. juni 2020 nr. 83, og vil bli satt i kraft i løpet av kort tid sammen med en ny revidert forskrift som er under ferdigstillelse.
Forskrift om tiltak for å sikre tilgang til legemidler, medisinsk utstyr mv.
Departementet har fastsatt forskrift 6. mars 2020 nr. 239 om tiltak for å sikre tilgangen til legemidler, medisinsk utstyr, personlig verneutstyr som følge av koronaviruset. Helsedirektoratet har med hjemmel i forskriften fattet vedtak om unntak fra kravene gitt i gjeldende regelverk ved anskaffelse av smittevernutstyr.
Det er gjennom behandlingen av Prop. 104 L (2019-2020) Midlertidige endringer i helseberedskapsloven (endringer for å avhjelpe negative konsekvenser av utbrudd av covid-19) vedtatt midlertidige hjemler slik at bestemmelsene om omsetningsrestriksjoner og fravikelse fra gjeldende rett knyttet til medisinsk utstyr, personlig verneutstyr og medisinske næringsmidler kan videreføres uten bruk av smittevernloven § 7-12. De midlertidige endringene er inntatt i helseberedskapsloven §§ 5-2 annet ledd og 6-2 fjerde ledd.
Helseberedskapsloven §§ 1-3 første ledd, 5-2 og 5-3 gir de nødvendige hjemlene for en videreføring av forskriftens bestemmelser i §§ 1 til 4 om tiltak knyttet til legemidler.
Videreføring av forskriften §§ 5 til 8 er hjemlet i helseberedskapsloven § 1-3 annet ledd og forskrift gitt med hjemmel i denne, samt helseberedskapsloven §§ 5-2 annet ledd, 5-3 og 6-2 fjerde ledd.
Det vil derfor ikke fremmes ytterligere forslag til lovendringer for å ivareta tilgangen til legemidler, medisinsk utstyr, personlig verneutstyr og næringsmidler.