Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1980 (2019-2020)
Innlevert: 18.06.2020
Sendt: 19.06.2020
Besvart: 26.06.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva mener kulturministeren om Norsk Tippings omfattende markedsføring av pengespill under coronakrisen og hvilke grep vil statsråden ta for å sikre god offentlig kontroll med Norsk Tipping sin markedsføring?

Begrunnelse

Ifølge Verdens Gang (05.06.2020) brukte Norsk Tipping dobbelt så mye penger på markedsføring under de fem første ukene av coronakrisen enn de gjorde på samme tid i fjor. Tall som er offentligjort i avisen viser at Norsk Tipping brukte hele 34.9 millioner kroner på TV, radio og print fra 12. mars til 17. april. Dette skjedde samtidig som blant annet Spillavhengighet Norge advarte mot at mange med spillavhengighet har fått tilbakefall under koronakrisen (NRK 03.04.2020). I et opprop ba også representanter for en rekke organisasjoner Norsk Tipping og andre spillselskaper om å stoppe med spillreklame under koronakrisen (Vårt Land 21.04.2020). På tross av oppfordringene fra aktørene innenfor forebygging, var Norsk Tipping blant de selskapene som brukte mest penger på TV-annonsering under koronakrisen.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Norsk Tipping brukte 45 % mer på markedsføring fra 12. mars til 17. april 2020 sammenlignet med samme periode i 2019 (fra 34 til 44 millioner kroner). Det stemmer altså at det har vært en økning, men det er ikke riktig at det har vært en dobling. Økningen skyldes ifølge Norsk Tipping bl.a. at selskapet under smitteverntiltakene tok et valg om å øke markedsføring hvor budskapet er spillansvarlighet, og hvor fokuset ligger på ansvarlighetsverktøy og Spillevett-reglene. Dette ble gjort fordi Norsk Tipping anså det som ekstra viktig å bekjentgjøre ansvarlighetsbudskapet under koronasituasjonen, da flere endret sitt spillmønster bl.a. pga. stengte spillterminaler. I tillegg har Norsk Tipping i samme periode økt sin markedsføring av lotterispill. Bakgrunnen for dette er at selskapet ønsket å fremme de "grønne" spillkategoriene og kanalisere spillelysten inn til trygge spill som er mindre avhengighetsskapende i en periode hvor mange endret spillemønster. Dette ble gjort samtidig som uregulerte spillselskaper trappet opp sin markedsføring for høyrisikospill som nettpoker og nettkasino. Jeg vil i denne sammenheng påpeke at 17 % av pengespillreklamene som ble vist på TV i uke 12-16 i 2020 var reklame for Norsk Tipping, mens hele 78 % av pengespillreklamene på TV i samme periode var reklame for utenlandske spillselskaper.
Norsk Tipping opplyser at selv om de har hatt en økning i sin markedsføring rundt påsketider sammenlignet med året før, har de ikke planer om å øke markedsføringen totalt i 2020. Økningen som det har blitt vist til speiler derfor ikke nødvendigvis en vekst, men gir uttrykk for en endret periodisering.
Jeg vil til slutt tilføye at jeg kan forstå at noen reagerer på omfanget av Norsk Tippings markedsføring. Men for å hindre at nordmenn spiller på de uregulerte spillene med mindre omfattende ansvarlighetstiltak, har Norsk Tipping som samfunnsoppdrag å kanalisere spillere over fra det uregulerte markedet og over til det regulerte markedet. En forutsetning for å få nordmenn til å velge de regulerte fremfor de uregulerte spillene, er at Norsk Tippings spill er tilstrekkelig attraktive og synlige til å kunne konkurrere med markedsføringstrykket fra utenlandske pengespill, som står for nesten 8 av 10 av pengespillreklamer på TV. Derfor er jeg glad for at Stortinget nylig vedtok en endring i kringkastingsloven som vil gjøre det mulig å stanse reklame for utenlandske pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Dersom vi med dette lykkes i å begrense reklamen for de uregulerte spillene, vil også Norsk Tipping som et resultat av dette både kunne og måtte redusere sin markedsføring. Dette ble det også vist til i proposisjonen for den aktuelle lovendringen.