Silje Hjemdal (FrP): Hva mener kulturministeren om Norsk Tippings omfattende markedsføring av pengespill under coronakrisen og hvilke grep vil statsråden ta for å sikre god offentlig kontroll med Norsk Tipping sin markedsføring?
Begrunnelse
Ifølge Verdens Gang (05.06.2020) brukte Norsk Tipping dobbelt så mye penger på markedsføring under de fem første ukene av coronakrisen enn de gjorde på samme tid i fjor. Tall som er offentligjort i avisen viser at Norsk Tipping brukte hele 34.9 millioner kroner på TV, radio og print fra 12. mars til 17. april. Dette skjedde samtidig som blant annet Spillavhengighet Norge advarte mot at mange med spillavhengighet har fått tilbakefall under koronakrisen (NRK 03.04.2020). I et opprop ba også representanter for en rekke organisasjoner Norsk Tipping og andre spillselskaper om å stoppe med spillreklame under koronakrisen (Vårt Land 21.04.2020). På tross av oppfordringene fra aktørene innenfor forebygging, var Norsk Tipping blant de selskapene som brukte mest penger på TV-annonsering under koronakrisen.