Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1987 (2019-2020) Innlevert: 20.06.2020 Sendt: 22.06.2020 Besvart: 26.06.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie
Siv Mossleth (Sp): En bestefar i Nordland med kreft skulle opereres. Brevet med informasjon fra sykehuset, eksempelvis om å møte fastende, kom fram til mannens adresse to dager etter at han kom hjem fra sykehuset. De siste års endringer i Posten har ødelagt en tjeneste som før fungerte over hele landet. Hva kan statsråden gjøre for at syke folk skal unngå slike situasjoner i tiden som kommer?
Bent Høie: I Nasjonal helse- og sykehusplan 2020–2023 er bedre kommunikasjon mellom pasientene og helsetjenestene et viktig tema. Det er et mål at alle helseregionene innen 2023 kan tilby sine innbyggere nettbasert timeadministrasjon, digitale innkallingsbrev, digital dialog/konsultasjon og journalinnsyn. Digital kontakt med pasientene kan bidra til å sikre tettere kontakt og oppfølging.De regionale helseforetakene har fått i oppdrag, i samarbeid med Helsedirektoratet og Direktoratet for e-helse, å iverksette tiltak for å gjøre innkallinger til time og informasjon om rett til helsehjelp lettere å forstå. Målet er færre oppklarende henvendelser til sykehuset, bedre oppmøte og færre avlyste konsultasjoner på grunn av manglende forberedelser som skyldes kommunikasjonssvikt. Helse Sør-Øst RHF opplyste i Årlig melding 2019 at det er utarbeidet nye, forenklede maler for pasientbrev. Brevmalene skal ta hensyn til at vi er på vei mot digitale tjenester. Samtidig tilrettelegges det for at pasienter som ikke er digitalt fortrolige, kan motta nødvendig informasjon på papir per post.Vi vil fortsatt være avhengig av at en del innkallinger og øvrige pasientbrev skjer via Posten. For å sikre at beskjeder kommer frem til pasienter i tide, må det tas hensyn til at post ikke fordeles like ofte som før. Det må forutsettes at sykehusene så godt det lar seg gjøre forsøker å gi rett informasjon i rett tid til pasientene. Dette er en viktig del av deres ansvar for å sørge for gode helsetjenester. De regionale helseforetakene er også opptatt av å unngå tidstap som følge av at pasienter ikke møter forberedt til avtalte timer.