Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:2013 (2019-2020)
Innlevert: 22.06.2020
Sendt: 22.06.2020
Besvart: 26.06.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Kan statsråden beregne hva det årlige tilskuddet til et bruprosjekt til Vassøy i Stavanger kommune vil utgjøre i totale ferjeavløsningsmidler?

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Størrelsen på de årlige ferjeavløsningsmidlene i den fylkeskommunale ordningen blir beregnet ut fra reduksjonen i tilskudd gjennom inntektssystemet når et ferjesamband blir avløst eller kortet inn av en bro eller tunnel. Avløsning av et ferjesamband vil gi en lavere verdi på kriteriet "normerte ferjekostnader" i båt- og ferjenøkkelen i inntektssystemet, mens det nye veinettet vil gi økt verdi for kriteriet "vedlikeholdsbehov fylkesvei" i veinøkkelen. Det årlige beløpet med ferjeavløsningsmidler blir altså beregnet som nettoeffekten av disse endringene i inntektssystemet.
Kriteriet "normerte ferjekostnader" blir beregnet i en kostnadsmodell utviklet av Møreforsking Molde, og fanger opp at kostnadene ved å drifte et ferjesamband varierer med bl.a. sambandslengde, trafikkmengde og farvannstype. Kriteriet "vedlikeholdsbehov fylkesvei" blir beregnet av Statens vegvesen med kostnadsmodellen Motiv. Motiv-tallene vil variere med bl.a. veitype ("vanlig", tunnel, bro), veibredde, brotype, brolengde og trafikkmengde. Motiv-tallene kan i noen tilfeller utløse relativt store beløp i inntektssystemet, og har derfor vesentlig betydning for størrelsen på ferjeavløsningsmidlene.
Departementet har ikke informasjon om hvilke endringer en eventuell bro til Vassøy vil innebære for Motiv-tallene, og kan derfor heller ikke beregne anslag på ferjeavløsningsmidler for prosjektet. Dette er informasjon som beregnes særskilt av Statens vegvesen på bakgrunn av detaljert informasjon fra fylkeskommunen om veiprosjektet.
Departementet har imidlertid tall for de normerte ferjekostnadene for sambandet Stavanger–Vassøy, og i 2020 utløser sambandet 11,7 mill. kroner gjennom inntektssystemet. Fratrekket for økt tilskudd gjennom kriteriet for fylkesvei innebærer at det årlige beløpet med ferjeavløsningsmidler vil være lavere enn dette, hvis fylkeskommunen søker om og får godkjent prosjektet som et ferjeavløsningsprosjekt.
Kriteriedataene som brukes i inntektssystemet oppdateres årlig, og endringer i kriteriedata og/eller kostnadsnøkkelen kan gi endringer i beløpet et ferjesamband utløser i inntektssystemet og beregningen av ferjeavløsningsmidler.