Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2029 (2019-2020)
Innlevert: 23.06.2020
Sendt: 23.06.2020
Besvart: 01.07.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Er statsråden fornøyd med involveringen av interesseorganisasjoner så langt i arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP), og kan han love at organisasjonene blir godt involvert på alle stadier i prosessen, slik at alle viktig innspill kommer med i arbeidet med NTP?

Begrunnelse

Det er nå under utarbeidelse en ny Nasjonal transportplan (NTP), en transportplan som blir helt avgjørende for at transportsektoren skal klare sine klimamål for 2030. I arbeidet med denne planen er det lagt opp en helt ny prosess. Da prosessen ble lansert ble det understreket at dette skulle være en mer demokratisk og politisk prosess, der fagetatene skulle jobbe ut fra politiske målsettinger. Demokratiske prosesser handler også om involvering. Det er nå gjennomført en rekke oppdrag i fagetatene på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Disse oppdragene, som er svært omfattende, er nå på høring. I tillegg er sentrale deler av utredningene, eksempelvis beregning av klimaeffekter, heller ikke ferdigstilt selv om høringsfristen går ut 1. juli. De faglige utredningene er svært viktig for det videre arbeidet med NTP, ikke minst fordi de de ofte er førende for viktige prioriteringer. Når materialet blir for omfattende, og heller ikke er klart til høringsfristen, er det fare for at interesseorganisasjonene ikke har mulighet til å komme med relevante og viktige korrigeringer og innspill til det videre arbeidet som skal gjøres i departement og regjering.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Et viktig grep i den nye modellen for å utarbeide Nasjonal transportplan (NTP) er at Samferdselsdepartementet har tatt en ny og tydeligere rolle i arbeidet. Samtidig er politisk nivå i fylkeskommunene, de største byene og Sametinget tidligere involvert i prosessen. Det er også helt avgjørende å få innspill fra næringsliv og interesseorganisasjoner, slik at vi kan lage en nasjonal transportplan som best mulig svarer på de store utfordringene vi står ovenfor.
Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale inviterte næringsliv og interesseorganisasjoner til nasjonalt møte i fjor høst for å diskutere utfordringene på de ulike områdene i transportsektoren. Jeg vil invitere til tilsvarende møte i høst for å få innspill om prioriteringer. Svarene fra virksomhetene på prioriteringsoppdraget (oppdrag 9) vil da være et viktig grunnlag. Jeg har også denne våren hatt møter med blant annet NHO og LO for å drøfte kommende NTP og vil fortsette denne viktige dialogen i det videre arbeidet.
Det er også lagt opp til en mer dynamisk prosess mellom transportvirksomhetene og Samferdselsdepartementet, ved at departementet gir deloppdrag til virksomhetene på tema som er viktige for neste NTP. Svarene vil samlet utgjøre virksomhetenes faglige innspill til stortingsmeldingen om NTP.
Samferdselsdepartementet inviterte i brev av 18. mars 2020 en rekke aktører til høring av transportvirksomhetenes svar på oppdragene, med frist 1. juli. Både svarene på oppdragene til transportvirksomhetene og høringsinnspillene vil være et viktig grunnlag i prosessen med NTP 2022-2033. Oppdragene som er gitt til transportvirksomhetene og virksomhetenes svar er offentlig tilgjengelig på www.regjeringen.no/ntpoppdrag.
Samferdselsdepartementet trenger mest mulig oppdaterte beregninger i arbeidet med NTP 2022-2033, og vil også stille supplerende spørsmål til virksomhetene. Det betyr at departementet også etter høringsfristen 1. juli vil motta ulike dokumenter fra virksomhetene som underlag for arbeidet med stortingsmeldingen. Jeg vil spesielt gjøre oppmerksom på at virksomhetene skal levere forventede resultater på indikatorer, oppdaterte kostnadsanslag og samfunnsøkonomiske beregninger senest 15. oktober, jf. tilleggsoppdrag om indikatorer av 23. juni 2020 som er lagt ut på departementets nettsider. Svarene fra virksomhetene vil fortløpende legges ut på nettsidene, og alle som ønsker det kan uttale seg til disse.
Parallelt pågår det et arbeid med en klimamelding der de ulike interesseorganisasjonene også kommer med innspill. Jeg har jevnlig møter med ulike organisasjoner og i august har jeg innkalt de største miljøorganisasjonene til et møte.
Det er viktig for meg å involvere bredest mulig og da det ikke er mulig å reise rundt for å ha folkemøter i situasjonen vi er i nå avholdt jeg i vår et digitalt folkemøte hvor alle som ønsket det kunne sende inn innspill og spørsmål knyttet til ny NTP.
Jeg ser fram til det videre arbeidet og til å få innspill fra alle involverte aktører.