Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2043 (2019-2020)
Innlevert: 25.06.2020
Sendt: 26.06.2020
Besvart: 03.07.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Vil statsråden vurdere økt stipendandel til populærmusikk i den nye tildelingen av Statens kunstnerstipend?

Begrunnelse

At det nå blir 70 mill. kroner til statens kunstnerstipend (SKS) er i utgangspunktet bra. Det vil hjelpe godt i en krevende periode for kulturbransjen – spesielt om stipendene treffer de delene som er hardest rammet av koronasituasjonen.
To undersøkelser publisert nylig, fra BI CCI og Menon Economics, slår fast at musikkbransjen er svært hardt rammet av koronakrisen – særlig på grunn av at sommersesongen er viktigere for musikkbransjen enn for de fleste andre deler av kulturbransjen. Dette er en del av kulturlivet som i liten grad mottar støtte fra det offentlige. Under normale omstendigheter klarer denne delen av kulturbransjen seg ganske bra, men tidene er ikke normale som følge av korona.
Festivalene, spelene og konsertene som skulle gått av stabelen nå i sommermånedene er avlyst, og det er forbudt å arrangere for mer enn 200 personer, noe som gjør det svært vanskelig å få lønnsomhet, så få aktører forsøker seg på den type arrangementer. I praksis betyr dette at de fleste utøvere og skapere av populærmusikk har tilnærmet «yrkesforbud». Færre konserter vil også kunne få langtidseffekter i form av reduserte vederlagsinntekter for skaperne av populærmusikk. Redusert omsetning og tap av overskudd sommeren 2020 kan føre til mindre skapelse og tilgjengeliggjøring av ny populærmusikk fra Norge.
Populærmusikkfeltet har vanligvis en svært liten andel av tildelingene av Statens kunstnerstipend. I forrige tildelingsrunde fikk gruppen «populærkomponister» 2,7 % av hjemlene, mens «sangere, musikere og dirigenter» (som også innbefatter utøvere innen klassisk etc.) fikk 6,4 %.
Dersom denne fordelingen videreføres også ved den nye tildelingen vil det bety at populærkomponister, som altså taper tilnærmet all annen inntekt i store deler av 2020, vil få 19 nye stipender (á 100 000,-), mens for eksempel billedkunstnere – som fra nå av kan utøve sin kunst tilnærmet normalt – vil få 268.
Kunsthandverkere vil få 105 stipendhjemler, mens forfattere og oversettere vil få 85.
En slik fordeling vil i svært liten grad imøtekommer behovene på populærmusikkfeltet som nå er blant de som er hardest rammet av korona.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: En rekke kulturarrangementer har blitt avlyst, stengt eller utsatt som følge av pålegg eller råd om stenging og forbud mot forsamlinger og arrangementer i forbindelse med Covid-19-utbruddet. Dette har skapt en vanskelig situasjon ikke bare for mange utøvende og skapende kunstnere, men kultursektoren som helhet.
Regjeringens generelle ordninger som skal avhjelpe bedrifter, arbeidstakere, frilansere og selvstendig næringsdrivende, gjelder også for kulturfeltet og deres aktører. I flere tilfeller treffer ikke de generelle ordningene kultursektorens særskilte utfordringer godt nok. Dette skyldes blant annet at kunstneres arbeid ofte består av en produksjonsfase som er kostbar, og en salgs-, fremførings- eller visningsfase som genererer inntekter. Produksjonsfasen kan strekke seg over både kortere og lengre perioder, noen ganger over flere år. Det resulterer i at kunstneres inntekter kan være sterkt varierende fra år til annet. Regjeringen har derfor iverksatt supplerende kompensasjonsordninger for tapte inntekter og stimuleringstiltak for å opprettholde aktivitet og motvirke at arbeidsplasser forsvinner.
Stortingsrepresentanten viser spesifikt til tiltak for kunstnere på 100 mill. kroner. Av disse er 30 mill. kroner forbeholdt utøvende kunstnere, gjennom et krisefond som forvaltes av Fond for utøvende kunstnere. Dette med bakgrunn i at utøvende kunstnere har fått avlyst eller utsatt oppdrag med umiddelbar virkning i det som for mange er en inntektsbringende periode.
Resterende 70 mill. kroner skal forvaltes av Statens kunstnerstipend. Stortingsrepresentanten viser til forrige kvotefordeling av stipender mellom kunstnergruppene, og at denne fordelingen bør endres for de midlertidige stipendene på inntil 200 000 kroner. Hvordan stipendene fordeles mellom kunstnergruppene vil være opp til utvalget for Statens kunstnerstipend å vurdere. Fordelingen av disse stipendene vil med andre ord bli foretatt i armlengdes avstand fra Kulturdepartementet.
Regjeringen har for øvrig utvidet kompensasjonsordningen for arrangører i kultursektoren til også å gjelde underleverandører, herunder artister, management og booking. Det er ingen sjangerbegrensninger i ordningen, og jeg er sikker på at de delene av kultursektoren som har størst behov – for eksempel musikkbransjen – vil søke kompensasjon for tapte inntekter der. Under forutsetning av godkjenning fra ESA kan det søkes om 50 prosent av inntektstap knyttet opp mot utsettelse, helt eller delvis stenging, eller avlysning av kulturarrangementer fra 1. mai til 31. august.
Jeg er opptatt av betydningen av en levende kunst- og kultursektor, og for å kunne sikre best mulig tilrettelegging har vi behov for oppdatert kunnskap. Jeg vil her vise til at Menon Economics og BI:CCI på oppdrag fra Norsk kulturråd kartlegger effektene koronaepidemien har på økonomien i kultursektoren.