Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:2049 (2019-2020)
Innlevert: 26.06.2020
Sendt: 26.06.2020
Besvart: 30.06.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Har Finansdepartementet vurdert forslagene fra Fafo-rapport 2018:13, herunder de tre modellene for å utløse høyere avkastning på fripolisekapitalen?

Begrunnelse

Finansdepartementets forslag til endringer i regelverket for fripoliser og garanterte pensjonsprodukter var på høring tidligere i år. Fripolisene står for størsteparten av utbetalinger fra tjenestepensjon i privat sektor, og beløper seg til over 300 milliarder kroner.
Undersøkelser gjort av Pensjonistforbundet viser at kun 20 % av prisstigningen har blitt kompensert ved regulering av fripolisene siden 2005.
LO påpeker i sitt høringssvar at de nylig foreslåtte regelverksendringene neppe gjør at pensjonistene kan få økt bidraget fra avkastningen eller opprettholdt kjøpekraften av pensjonen. Det er kun forslaget om rett til å frasi seg rentegarantien med en mulig kompensasjon som klart kan være til kundens fordel, ifølge ekspertgruppen.
Fagforbundet, Pensjonistforbundet og LO har i regi av Fafo og Aktuarene utredet større strukturelle grep for å løse utfordringene med fripoliser. Et av forslagene var et eget fripoliseselskap med staten som garantist.
Den interdepartementale ekspertgruppen som har foreslått regelverksendringer har ikke vurdert innspillene fra utredningen «Ikke som forventet» av Jon M. Hippe og Pål Lillevold (Fafo-rapport 2018:13).

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: I Fafo-rapporten omtales tre grupper av tiltak som er ment å øke avkastningen på kapitalen i fripoliser:

1) Endringer i eksisterende regelverk for pensjonsproduktene og virksomheten hos leverandørene.
2) Opprettelse av et eget «fripoliseselskap» med andre krav til virksomheten enn øvrige pensjonsleverandører, herunder lempeligere kapitalkrav og ev. også statlig egenkapitaltilskudd og eierskap.
3) Statlig overtakelse av/garanti for pensjonsforpliktelsene.

Punkt 1 sammenfaller i stor grad med flere av regelverksendringene som ble vurdert av arbeidsgruppen som vurderte regelverket for garanterte pensjonsprodukter. De øvrige tiltakene går ut over det arbeidsgruppen skulle utrede i henhold til mandatet. Arbeidsgruppens utredning har sammen med et høringsnotat fra Finanstilsynet og et regelverksinnspill fra Pensjonistforbundet vært på høring med frist 8. april 2020. Denne høringen er nå til behandling i Finansdepartementet.
Forvaltning av fripoliser med svakere kapitalkrav enn det som følger av soliditetsregelverket for pensjonsforpliktelser vil svekke sikkerheten for at kundene får utbetalt det de har krav på. Jeg ser det derfor ikke som aktuelt å gå videre med slike tiltak. Det er heller ikke aktuelt å gå videre med tiltak som innebærer at staten overtar det generelle økonomiske ansvaret for private pensjonsforpliktelser.