Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2123 (2019-2020)
Innlevert: 30.06.2020
Sendt: 30.06.2020
Besvart: 08.07.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Forberedelse av lovgiving er statens kjernevirksomhet og den oppgaven lyser regjeringen nå ut på anbud.
Har næringsministeren, eller andre ministre, planer om å lyse ut flere av statens kjerneoppgaver på anbud?

Begrunnelse

Nærings- og fiskeridepartementet sier de vil lage en ny lov som gjør det enklere og billigere å drive over 100.000 foreninger og lag i Norge. Man kunne lese i Aftenposten den 27. juni at utformingen av loven legges ut på anbud. Ifølge anbudsdokumentene må den som har lyst til å skrive ny foreningslov, være god i nynorsk og levere et tilbud til departementet innen 16. juli.
Frivillighet Norge mener at et lovarbeid som omhandler frivilligheten så direkte, og som potensielt har store konsekvenser, må inkludere frivilligheten selv. Ved å legge lovarbeidet ut på anbud fremfor at det settes ned et partssammensatt utvalg, svekkes medbestemmelsen kraftig, mener organisasjonen.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Hvilke oppgaver som løses gjennom å innhente bistand gjennom offentlige anbud er en løpende vurdering. Jeg deler spørsmålsstillers grunnleggende syn på at lovutvikling er blant statens kjerneoppgaver. Av den grunn er det viktig at slikt arbeid skjer på en så god og effektiv måte som mulig. Slikt arbeid innrettes derfor på den måten som jeg mener gir best mulig resultat i det enkelte tilfelle. Det er også bakgrunnen for det anbudet som nå er lyst ut for bistand til å forberede en foreningslov.
Det er ikke uvanlig at departementene henvender seg til juridiske og andre fagmiljøer for å få bistand ved lovutvikling. Slik bistand hentes inn både som enkeltutredninger og betenkninger, og kan ha varierende omfang og varighet. For større lovarbeider er det ikke uvanlig å nedsette offentlige utvalg. Arbeidet som nå forberedes er av begrenset omfang, og departementet vil derfor selv holde i dialogen med dem som kan berøres.
Når jeg likevel gjennom anbud henter inn bistand, er det for å tilføre ekstra kapasitet og spisskompetanse innenfor foreningsrett i en kort periode. Den som tildeles oppdraget vil arbeide nært sammen med de ansatte i departementet.
Det er regjeringen som beslutter hva som skal sendes på høring og hva som skal sendes til Stortinget. Formen som her er valgt gjør at departementet sitter i førersetet underveis i prosessen. Formen i dette tilfellet er valgt for å både ivareta behov for ekstra bistand og for å sørge for involvering fra dem som kan berøres av en slik lov underveis i arbeidet med forberedelsene av denne. Det er for eksempel allerede både holdt og avtalt møter med flere sentrale foreninger.
Offentlige anbud er hovedregelen når det offentlige skal innhente bistand fra private. Ved offentlige anbud er vilkårene i anskaffelsen transparente og hvem som helst kan levere tilbud. Oppdragets størrelse er slik at det ikke er obligatorisk å lyse det ut på Doffin. Når jeg likevel har gjort det i dette tilfellet er det for at flest mulig av de aktuelle tilbyderne skal få kjennskap til det. Dette legger til rette for at departementet kan få flere godt kvalifiserte tilbud å velge i. Da kan det juridiske miljøet som har den beste kompetansen og den beste oppdragsforståelsen tildeles oppdraget.