Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2127 (2019-2020)
Innlevert: 30.06.2020
Sendt: 30.06.2020
Besvart: 06.07.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Kan statsråden gi en oversikt over hvor store midler som ble tildelt til miljøvennlig transport gjennom daværende Transnova i 2013, og hvor store midler det offentlige bruker nå på tilsvarende miljøtiltak gjennom Enova og andre virkemidler?

Begrunnelse

Mer miljøvennlige biler bidrar til reduserte utslipp og redusert støy. I tillegg kan mange elbilister glede seg over at batteribiler har god akselerasjon og etter hvert høy grad av komfort. Offentlige midler har vært betydelig for å stimulere til en slik omlegging. Likevel gir enkelte partier inntrykk av at lite og ingenting skjer.
Undertegnede setter pris på om det er mulig å fremstille aggregerte tall for perioden 2005-2013 vs. 2014-2020.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Transnova ble opprettet som et resultat av klimaforliket i Stortinget i 2008, hvor partene ble enige om å etablere Transnovaprosjektet. Hovedmålet for Transnova var å bidra til reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren. Transnova skulle gi utløsende tilskudd til prosjekter som bidrar til raskere implementering av ny og mer miljøvennlig transportteknologi og transportpraksis. Videre skulle Transnova gi støtte og bidra til informasjon om klimavennlige transportløsninger.
Statens vegvesen/ Vegdirektoratet fikk i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å etablere en prosjektorganisasjon for Transnova-prosjektet. Prosjektet ble operativt våren 2009. Enova overtok Transnovas oppgaver knyttet til miljøvennlig transport med virkning fra 1. januar 2015 jf. Prop. 1 S (2014-2015).
Totalt ble det bevilget 486,4 mill. kroner til Transnovas aktiviteter i perioden 2009-2014. Bevilgningene har blant annet gått til etablering av ladeinfrastruktur og hydrogenfylleinfrastruktur.
Enova har i perioden 2015 til og med første halvår 2020 gitt tilsagn om støtte på til sammen om lag 4,3 mrd. kroner til transportprosjekter. Av dette utgjør 2,8 mrd. støtte til maritime prosjekter, herunder landstrøm, ladeanlegg til ferger og installasjon av batterier på skip og om lag 1,2 mrd. kroner støtte til landtransport, herunder ladeinfrastruktur til busser, pilotering av tyngre kjøretøy og ladeinfrastruktur for elbiler. I tillegg har Enova støttet produksjon av biogass og biodrivstoff med om lag 350 millioner kroner.
Klimasats ble opprettet i 2016 som en midlertidig belønningsordning til klimatiltak i kommunene. Formålet med ordningen er å fremme klimatiltak i kommuner og fylkeskommuner ved å støtte prosjekter som bidrar til reduksjon i utslipp av klimagasser og omstilling til lavutslippssamfunnet. Fra 2016 til 2020 har Miljødirektoratet, som forvalter Klimasatsordningen, gitt tilsagn om støtte på til sammen 328 millioner kroner til transportrettede tiltak. Tallene gjelder tildelte midler jf. tilsagnene, og ikke det som endelig blir utbetalt. Det er ikke tatt høyde for evt. avlysninger eller prosjekter som i ettertid har blitt billigere enn planlagt. Tildelinger til transport på land omfatter blant annet:

• Ladepunkter for kommunale tjenestebiler
• Elsykler til tjenestebruk og prøv en elsykkel-ordninger
• Elektrifisering av busser
• Biogass-fyllestasjon (t.o.m. 2017)
• El-varebiler (t.o.m.2019)
• Elektriske lastebiler, renovasjonsbiler, gravemaskiner, trucker, hjullastere osv.
• Ladeinfrastruktur for drosjer
• Tilrettelegging for bildeling og mobilitetspunkter