Mona Fagerås (SV): Kan kunnskapsministeren klargjøre hvilket handlingsrom skolene har for å muliggjøre at elever på vg1 yrkesfag kan få særskilt norskopplæring etter at de nye læreplanene i forbindelse med fagfornyelsen tas i bruk, i og med at engelsk legges til vg1 og norsk til vg2?
Begrunnelse
Behovet for dybdelæring i forbindelse med fagfornyelsen har ført til at vg1 skal ha fem timer engelsk og vg2 skal ha fem timer norsk på yrkesfag. Dette medfører at ingen elever på yrkesfag møter norskfaget høsten 2020 i sitt første år på videregående skole. Norskfaget er grunnleggende for svært mange fag, og dette kan bli en utfordring for de fleste elevene. For elever med lese- og skrivevansker og minoritetsspråklige elever, vil det få store konsekvenser at de må ha engelsk før norsk.
Skoler over hele landet lurer på hvordan de skal gi et tilfredsstillende tilbud til disse elevene. Gode norskkunnskaper er avgjørende for å lykkes med integrering, og den videregående opplæringen har en nøkkelrolle for språkopplæringen til de minoritetsspråklige.
Prop. 89 L (2019–2020) Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) har relevans for alle med vedtak om særskilt norskopplæring på Vg1 YF. I proposisjonen slås det fast at:
«Elevene vil for øvrig ha rett til særskilt norskopplæring på vanlig vilkår selv om de ikke skal ha norskfaget på Vg1.»
Videre står det at «I de tilfellene fylkeskommunen må sørge for ekstra opplæring i norsk utenfor den ordinære videregående opplæringen, er det opp til fylkeskommunen hvordan denne opplæringen organiseres.»
og at
«Departementet mener at fylkeskommunen er nærmere til å vurdere hvordan den enkelte bør få ekstra opplæring enn departementet, og vil derfor ikke legge flere føringer her. (…) Ved behov for ekstra opplæring må fylkeskommunen vurdere tidspunktet opp mot den enkeltes timeplan for øvrig.»
Alle elever på Vg1 med vedtak etter § 3-12 vil fra høsten 2020 ha behov for ekstra opplæring, ettersom norskfaget er lagt til vg2 på yrkesfag. Opplæringen kan legges før eller etter vanlig skoletid, men det er svært ulike erfaringer med slike løsninger. Timetallet på yrkesfag er høyt, og skoledagene er i utgangspunktet lange. Det kan lett føre til at elever faller fra eller ikke ønsker ekstra timer. Har elevene i tillegg lang reisevei blir sitasjonen verre, og i distriktene kan et begrenset offentlig kommunikasjonstilbud gjøre det vanskelig eller umulig å utvide skoledagen. Mange skoler spør også om muligheten for omdisponering av inntil 25 % av timetallet i fag for enkeltelever videreføres, og løses internt.