Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2175 (2019-2020) Innlevert: 01.08.2020 Sendt: 03.08.2020 Besvart: 07.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Bengt Fasteraune (Sp): Statsråden åpnet forrige ukes strekningen Kåterud-Brummundal. Under åpningen trakk statsråden fram at Nye Veier er gode på å «å få mest mulig igjen for pengene».Hva var siste beregnet kostnadsoverslag før Nye Veier overtok prosjektet, og hva er nå anslåtte sluttkostnad for prosjektet?
Knut Arild Hareide: Mer infrastruktur for pengene er et viktig mål i transportpolitikken. På oppdrag fra Samferdselsdepartementet i 2015 gjennomførte Statens vegvesen en kostnadsgjennomgang av prosjektene som skulle overføres til Nye Veier. Gjennomgangen viste at samlet kostnadsoverslag for alle prosjektene i porteføljen ved inngangen til 2016 var på i overkant av 148 mrd. 2016-kroner. Med henvisning til Meld. St. 25 (2014-2015) har Nye Veier lagt denne kostnadsgjennomgangen (kalt estimat 0) til grunn for videre måling av kostnadsutviklingen i prosjektene. For strekningen Kolomoen - Moelv var forventede kostnad (P50) kalkulert til 8 955 mill. 2016 kr. (Omregnet blir det 9 812 mill. 2020 kr.) Dette tallet er referert i Meld. St. 131S (2015-2016) Bompengefinansiering av E6 på strekningen Kolomoen – Moelv i Hedmark.Nye Veier følger opp sine kostnader i samsvar med oppdelingen i bompengeproposisjonen for strekningen Kolomoen – Moelv. Kostnaden for delstrekningen Kåterud – Brumunddal foreligger derfor ikke.Utbyggingen på strekningen Kolomoen – Moelv er ikke ferdigstilt. Det er per juli 2020 utført omtrent 85% av anleggsarbeidene og det foreligger en gjennomarbeidet prognose for sluttkostnadene og usikkerheten knyttet til denne. Prosjektet ferdigstilles med siste E6 åpning 1. desember til Moelv. Adkomsttiltak med bl.a. en jernbanekryssing i Brumunddal ferdigstilles medio 2021.Prognosen for prosjektets sluttkostnad ligger per juli 2020 på noe over 8 mrd. 2020 kr mot forventet kostnad fra før Nye Veier overtok (estimat 0) på 9,812 mrd. 2020 kr. Nye Veier angir at hovedårsaken til reduserte kostnader er endret kontraktsinndeling med færre og større kontrakter og valg av totalentreprise som kontraktmodell hvor løsninger ikke på forhånd er bestemt av utbygger. Gjenbruk av eksisterende vei har gitt miljøgevinster og har bidratt positivt til besparelsene.