Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2194 (2019-2020)
Innlevert: 01.08.2020
Sendt: 03.08.2020
Besvart: 05.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Hvordan vil statsråden sikre videre fremdrift i saken, herunder kontakt med svenske myndigheter?

Begrunnelse

Halden kommune og berørte bedrifter har i mange år arbeidet for å få fjernet tersklene i Ringdalsfjorden. Tiltaket er viktig å sikre konkurransedyktighet for industribedrifter og arbeidsplasser i Halden, gjennom bedre fremkommelighet for skipstrafikk. Kystverket har utarbeidet en samfunnsøkonomisk analyse for å utbedre innseilingen til Halden. I rapporten står det følgende:

"Tiltakspakken fremstår samlet sett som samfunnsøkonomisk lønnsom og har en prissatt nettonytte på om lag 441 millioner 2020-kroner over levetiden (75 år)."

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Farledstiltaket som vurderes i innseilingen til Halden vil være viktig for fremkommelighet og sikkerhet i dette farvannet. Særlig gjelder dette for skipstrafikken knyttet til virksomhet ved Nexans Halden og Norske Skog Saugbrugs.
Det mulige prosjektet i innseilingen til Halden vil innebære inngrep både på norsk og svensk side av fjorden. Et slikt tiltak vil derfor kreve tillatelse fra myndigheter på begge sider av grensen.
Saken har vært oppe til vurdering i flere runder, uten at en har lykkes med å få de nødvendige avklaringer slik at prosjektet kan startes opp. Etter nye initiativ fra Halden kommune og lokale næringsaktører fikk Kystverket i 2017 i oppdrag å foreta en ny vurdering av hvilke muligheter som foreligger for å få foretatt en utbedring av denne innseilingen. I bestillingen ble Kystverket bedt om å ta nødvendige kontakter med både norske og svenske myndigheter.
Kystverket har fulgt opp dette med å kartlegge hvilke krav som stilles i form av utredninger, dokumentasjon og behovsvurdering for å få gjennomført en søknadsprosess i Sverige. På bakgrunn av blant annet disse sonderingene har Kystverket startet opp innledende utredningsarbeider, og sendt utkast til undersøkelsesprogram på høring i 2019 i begge land. Neste ledd i prosessen vil være å ferdigstille undersøkelsesprogrammet og sende dette til Länsstyrelsen i Västra Götelands län og Vattenmyndigheten for Västerhavet for godkjenning. Kystverket er i prosess for å få gjennomført denne delen av arbeidet.
Etter at godkjent undersøkelsesprogram foreligger vil en videreføring av prosessen på svensk side omfatte utarbeiding av miljökonsekvensbeskrivning (konsekvensutredning i Norge), innhenting av nødvendige avklaringer i forhold til farled og miljø, behandling i mark- og miljødomstolen og så vidt jeg har forstått endelig avgjørelse i den svenske regjeringen.
Når et godkjent undersøkelsesprogram foreligger vil vi ha et bedre grunnlag for å kunne vurdere videre håndtering av prosjektet, herunder eventuelle behov for kontakter på ulike myndighetsnivå mellom Norge og Sverige.
Jeg vil på egnet måte komme tilbake til Stortinget når det foreligger et bedre beslutnings-grunnlag for videre håndtering av prosjektet.