Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2199 (2019-2020)
Innlevert: 03.08.2020
Sendt: 03.08.2020
Besvart: 07.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden bidra til at statens fagmiljø evaluerer konseptet presentert av The Boring Company, med tanke på eventuell vurdering i NTP-prosessen?

Begrunnelse

Til min glede, uttrykte statsråden i Stortinget 19. juni interesse og stor tro på ny teknologi i transportsektoren. Statsråden viste blant annet til presentasjonen han har fått av The Boring Company, som skisserer et spennende konsept som vesentlig kan redusere både byggekostnader og byggetid for kollektivprosjekt / tunnelprosjekt. Jeg oppfattet at statsråden per nå velger å opprettholde igangsatte prosjekt uendret i frykt for forsinkelser og komplikasjoner. Samtidig oppfattet jeg at statsråden åpnet for at et slikt nytt konsept kan være relevant i nye prosjekter. Det er bra. Basert på offentlig informasjon om The Boring Company's prosjekt i Las Vegas, så vil tilsvarende prisnivå og byggetid oppskalert til Fornebubane-størrelse tilsi mer enn halvering av kostnad og byggetid. Det gir perspektiver om kontraktsformer og teknologivalg jeg mener bør undersøkes siden staten skal investere enorme summer i nye infrastrukturprosjekt fremover. Det tidsvinduet vi nå har ifm arbeidet med NTP 2022-33 mener jeg bør brukes klokt og effektivt. Det vil overraske meg dersom regjering og Storting ikke legger opp til fortsatt stor satsing på kollektivløsninger, hvorav mange prosjekter er på et til dels umodent nivå. For best mulig kunne velge riktig løsning, bør nye konsept og teknologier løftes inn og evalueres av fagmiljø. Jeg tror slike evalueringer blir best mulig om man kan sammenligne "eple med eple". Det gir regjering og Storting best mulig utgangspunkt når man drøfter ulike løsninger og prioriteringer. I forbindelse med The Boring Company/Seabrokers møte med Stortinget/statsråden, ga de uttrykk for at en mer detaljert konseptbeskrivelse og beregning av tid og kostnader kan fremlegges dersom ønskelig fra myndighetene. Jeg mener det vil være fornuftig, og vil ikke påvirke fremdriften i pågående byggeprosjekter. Spørsmålsstiller ønsker svar på om statsråden er åpen for å motta dette og bidra til at statens fagmiljø evaluerer konseptet med tanke på eventuell vurdering i NTP prosessen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: The Boring Company er en aktør som har vist interesse for det norske markedet. Den nye teknologien de benytter virker spennende. Gode mobilitetsløsninger for fremtiden avhenger av innovative bedrifter som denne. Innovasjon og bruk av ny teknologi for bedre fremkommelighet og lavere kostnader er i tråd med de anbefalinger vi har fått i rapporten fra ekspertutvalget for teknologi og fremtidens transportinfrastruktur som ble overlevert departementet i fjor sommer.
De statlige transportvirksomhetene følger med på den teknologiske utviklingen. De er også ansvarlige for at det blir utført grundige og kvalitetssikrede utredninger og høringsprosesser for tiltak som blir vurdert i forbindelse med Nasjonal transportplan 2022-2033.
Virksomhetene har også som oppgave å vurdere muligheter for lavere kostnader og høyere nytte til prosjekt som skal inngå i Nasjonal transportplan. Ved utvikling av prosjektene som skal realiseres er alle velkommen til å delta i konkurranser om å bygge transportinfrastruktur innenfor de rammer som settes i regelverket for offentlige anskaffelser. Det er imidlertid opp til transportvirksomhetene selv å vurdere de beste og mest effektive løsningene ved utbygging av infrastruktur. La meg også minne om at mange – og store – infrastrukturprosjekt ikke er statlige, bl.a. gjelder det infrastruktur for lokal kollektivtransport. På denne bakgrunn er det derfor ikke naturlig for meg å ta initiativ til evaluering og vurdering av konsepter til enkeltselskaper.