Arne Nævra (SV): I et skriv til OED 17. juni om vindkraftprosjektet Skorveheia skriver direktør Kjetil Lund i NVE at «blinkende hinderlys er en vesentlig visuell miljøbelastning for folk» og videre at «vår vurdering er at Skorveheia og Faurefjellet vindkraftverk ikke bør realiseres dersom et slik system (radarstyrt, min anmerkn.) ikke er mulig».
Mener statsråden det er mulig å installere radarstyrte lys som NVE har krevd ved godkjenning av MTA-planen og som Lund viser til i brevet, og dersom dette ikke er mulig, er hun da enig med NVEs konklusjon i brev av 17 juni?
Begrunnelse
Skorveheia Vindkraftanlegg søkes etablert 500 meter fra det største landområdet på kysten i Sør-Norge, som er vernet etter naturmangfoldloven. Dette gjør en etablering av et vindkraftanlegg i dette området svært spesiell. Innflytelsen en slik etablering har på landskapsvernområdet må behandles ut i fra bl.a. Naturmangfoldlovens §49 og forskriften for verneområdet (https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2005-03-11-225?q=flekkefjord%20landskapsvernomr%C3%A5de)
OED har i sitt vedtak av 30.04.15 angående behandling av ankesaken om nullalternativet slått fast at Naturmangfoldlovens §49 og forskriften for verneområdet er gjeldende.
Et viktig spørsmål som melder seg i konsesjonssaker omkring vindkraft på land, er at turbinene stadig blir høyere. Da kreves lysmarkering av hensyn til luftfarten.
NVE har godkjent en økning av turbinstørrelsen fra 135 til 200 meter for Skorveheia, noe som utløser krav om blinkende høyintensitetslys.
Utbygger har ikke utredet innflytelsen av kontinuerlig blinkende høyintensitetslys på de ulike dyrearter, kulturlandskap og landskapets karakter, da landskapsanalysen er basert på at lysene bare skal slås på når det er luftfartøy i området. Dette er også satt som et vilkår fra NVE. I konsesjon til Skorveheia Vindkraftverk er et av vilkårene at det skal installeres radarstyrte lys på vindturbinene som tennes når det er lufttrafikk. Dersom Luftfartsverket ikke har godkjente systemer ved byggestart, skal det ettermonteres.
Samtidig har Norsk Vind i en presentasjon sendt til NVE 30. april konkludert med at det er svært problematisk å få til dette på grunn av utfordrende topografi.
NVE har gitt tillatelse til at et slikt system skal installeres i ettertid så snart det er mulig å få det godkjent av Luftfartstilsynet.
I et skriv til OED 17. juni skriver direktør Kjetil Lund i NVE at
«blinkende hinderlys er en vesentlig visuell miljøbelastning for folk» og videre at «vår vurdering er at Skorveheia og Faurefjellet vindkraftverk ikke bør realiseres dersom et slik system ikke er mulig.»