Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2210 (2019-2020)
Innlevert: 03.08.2020
Sendt: 04.08.2020
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Besvart: 11.08.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): UDI endrer mottaksstrukturen for asylmottak, og oppretter såkalte basismottak i 5 regioner. I Region Midt Norge vant Møre og Romsdal-anbudet, og Trondheim Mottakssenter (Sandmoen) kan bli lagt ned. Beboerne vil sannsynligvis ikke ha innflytelse på hvor de flytter, eller hvem de flytter sammen med. Dette er svært uheldig for de som har sterk tilknytning til Trondheim gjennom skolegang, helsehjelp eller andre forhold.
Vil statsråden sikre at de som har bodd lenge i Trondheim og har en sterk tilknytning får bli i byen?

Begrunnelse

Organisasjonen "Mennesker i lImbo" har laget et opprop om saken på vegne av de som nå risikerer å bli flyttet. De presenterer flere grunner til at mottaket bør bestå, og hvorfor flere av disse ikke bør flyttes.
Det finnes mange gratis aktiviteter innenfor kultur, idrett og underholdning, og da særlig for barn i en by som Trondheim. Det er gratis norskkurs og mange har familie, nettverk og venner her. De har brukt mye tid og energi på å bli kjent med byen, kulturen og menneskene. Trondheim er en by med et stort internasjonalt miljø, med muligheter for å samles i kjente og kjære kulturelle omgivelser. Det er mange menigheter og ulike moskeer som tilbyr nettverk, støtte og muligheten til å tilhøre et trossamfunn. Mange tilhører et idrettslag og er redd for å miste muligheter. Dette gjelder særlig barna. Mange barn lever under delt omsorg og hvor en av foreldrene bor i mottak, og mange av de er svært redde for hva dette vil si for muligheten til aktivt samvær med sine barn/foreldre. Trondheim har et faktisk helsehjelptilbud for denne gruppa som mange har erfaring med ikke gis andre steder.
De som har bodd i Trondheim lenge vil fort miste sitt nettverk om de flyttes til et nytt sted i landet. Det vil gå utover integrering, muligheten for utvikling og tryggheten for den enkelte.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Spørsmålet ble opprinnelig rettet til kunnskaps- og integreringsministeren, men besvares av meg ettersom spørsmålet gjelder nedleggelse av asylmottak, som hører inn under mitt ansvarsområde.
Ansvaret for opprettelse, drift og nedleggelse av asylmottak er delegert fra Justis- og beredskapsdepartementet til Utlendingsdirektoratet (UDI). Som følge av lave asylankomsttall de siste årene har det vært behov for å redusere mottakskapasiteten i landet. Det er ikke samfunnsøkonomisk forsvarlig å ha en vesentlig større mottakskapasitet enn det er behov for.
Videre er etablering og drift av asylmottak konkurranseutsatt, noe som vurderes å bidra til kostnadseffektivitet og nødvendig fleksibilitet i et system der kapasitetsbehovet kan svinge mye på kort tid. UDI anskaffer derfor mottaksplasser i henhold til lov og forskrift om offentlige anskaffelser, hvor altså mottak med en kontrakt som løper ut må konkurrere med andre operatører om videre drift, gitt fortsatt behov.
UDI er opptatt av å beholde mottak med god kvalitet, høy kompetanse og til riktig pris, og jeg vil presisere at etter UDIs vurdering er alle dagens mottak godt drevne mottak.
Når asylmottak avvikles, vil det som regel oppstå behov for å flytte beboere til andre mottak. Samtidig vil jeg påpeke at det å bo i mottak innebærer et midlertidig og frivillig botilbud, hvor de som ikke får oppholdstillatelse skal returnere til hjemlandet, mens de som får oppholdstillatelse skal bosettes i en kommune. Dersom det oppstår behov for flytting fra et mottak til et annet tilstreber UDI at avviklingen skjer på en mest mulig skånsom måte for de involverte, noe UDI har lang erfaring med. I den forbindelse kan det nevnes at UDI har erfaring for at det vil være bedre for skolebarn å flytte til et nytt mottak og en ny skole før skolestart i stedet for midt i skoleåret. Som følge av den kraftige reduksjonen av antall mottak de siste årene, med et mindre antall gjenværende mottak som er spredt over hele landet, må mottaksbeboere som skal flytte til et annet mottak påregne at de må flytte en viss avstand.
Jeg har samtidig stor forståelse for at mottak som legges ned, eller har en kontrakt som løper ut og ikke fornyes, kan medføre krevende situasjoner både for den enkelte beboer, for driftsoperatører, ansatte og kommuner som har bygget opp et tjenesteapparat i tilknytning til mottaksdriften.