Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2207 (2019-2020)
Innlevert: 03.08.2020
Sendt: 04.08.2020
Besvart: 11.08.2020 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Vil statsråden ta initiativ til et mer fleksibelt regelverk slik at voksne ikke urimelig hindres fra å studere fordi de ikke har fullført tidligere studier i ung alder?

Begrunnelse

TV2 publiserte 28. juli en artikkel om en voksen kvinne som har kommet inn på sykepleierstudiet, men på grunn av regelverket får hun ikke innvilget studielån fra lånekassen. Hun er avhengig av studielån for å kunne studere. Kvinnen har fått avslag på støtte fordi hun for 20 år siden ikke fullførte hele graden, og ble liggende 70 studiepoeng bakpå. Kvinnen har nedbetalt studielånet hun tidligere har hatt i lånekassen, men må ta igjen studiepoeng for å kunne få innvilget nytt studielån.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Jeg har stor forståelse for at det oppleves som urimelig at manglende fullføring av en utdanning for 20 år siden skal hindre tilgang til finansiering av ny utdanning i dag. Begrunnelsen for regelen er først og fremst å begrense offentlig finansiering av utdanning som ikke blir fullført, men også å hindre at den enkelte tar opp for stort lån til ikke fullført utdanning.
Regjeringens mål er at ingen skal gå ut på dato på grunn av manglende kompetanse, og at arbeidslivet skal få tilgang til den kompetansen det har behov for, jf. Meld. St.14 (2019-2020) Kompetansereformen- Lære hele livet. Dette krever tilgang til utdanningsfinansiering. Utdanningsstøtteordningen har først og fremst vært rettet mot unge i universitets- og høyskoleutdanning. Regjeringen ønsker et mer fleksibelt regelverk i Lånekassen som tar høyde for ulike utdanninger og ulike livssituasjoner, og er godt i gang med å videreutvikle ordningen for voksnes behov. Høsten 2020 tas det første steget med følgende tiltak: tilgang til tilleggslån for voksne over 30 år i universitets- og høyskoleutdanning, fagskole og videregående opplæring, avvikling av den nedre grensen for deltidsutdanning på 50 prosent av fulltidsutdanning, en mer gunstig beregningsmåte for lån og stipend til deltidsutdanning og heving av aldersgrensen for tilbakebetaling og aldersgrensen for redusert lån.
Neste steg for utvikling av utdanningsstøtteordningen vil innebære at enda flere får tilgang til utdanningsfinansiering enn i dag. Jeg har selv snakket med kvinnen representanten spør om og forsikret henne om at jeg vil ta med meg hennes eksempel inn i departementets arbeid og forsøke å finne en god måte å tilpasse regelverket på. Eventuelle forslag til endringer vil jeg komme tilbake til i de årlige statsbudsjettene.