Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2237 (2019-2020)
Innlevert: 03.08.2020
Sendt: 10.08.2020
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 24.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Hva vil statsråden gjøre for å sørge for at Nye Veier ikke setter i gang anleggsarbeidet for ny E6 forbi Hellstranda før forundersøkelsene av konsekvensene for vannmiljøet i det nasjonale laksevassdraget Stjørdalselva er gjennomført og kravet om å få godkjent en plan for utfyllingsområder på Hellstranda er innfridd, slik reguleringsplanen krever?

Begrunnelse

Stjørdalsvassdraget er et av landets nasjonale laksevassdrag. Nye Veier har fått i oppdrag å bygge ny E6 forbi Hellstranda i Stjørdal kommune. Veien vil komme i konflikt med Stjørdalsvassdraget, gjennom en utfylling opp mot 50 dekar i elveutløpet. I reguleringsplanen vedtatt av kommunen 28. mai 2020 ble det stilt krav om at "Plan for utfyllingsområder på Hellstranda" skal være godkjent før anleggsstart. I tillegg ble det stilt krav om at forundersøkelser av konsekvensene for vannmiljøet i elva av utfyllingene som planlegges, skulle være ferdig før anleggsarbeid i sjø starter. Nye Veier søkte nylig om midlertidig dispensasjon fra reguleringsbestemmelsene om å vente med anleggsstart til forundersøkelsene er ferdige og bestemmelsen om at planen for utfyllingsområder på Hellstranda skal være godkjent før oppstart.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ansvaret for utbygging av strekningen E6 Ranheim-Åsen ble overført til Nye Veier AS (NVAS) gjennom Meld.st 25 (2014-2015). Prosjektet E6 Ranheim-Værnes er det første av to store utbyggingsprosjekter som skal gjennomføres på strekningen. Etter at NVAS overtok utbyggingsansvaret for strekningen er det gjennomført et omfattende verdiøkningsarbeid på strekningen. Prosjektet E6 Ranheim-Værnes hadde vedtatte reguleringsplaner da NVAS overtok ansvaret for utbyggingsstrekningen i 2016. Gjennom NVAS sitt utviklingsarbeid har utbyggingen fått vesentlig høyere samfunnsøkonomisk nytte og prosjektet er derfor prioritert for utbygging i tråd med NVAS sitt mandat. Nye reguleringsplaner er vedtatt i kommunene Stjørdal og Malvik etter et omfattende og godt arbeid med kommunene og sektormyndighetene.
Norge har et særskilt ansvar for anadrom laksefisk. Jeg forutsetter at Nye Veier AS vil forholde seg til vedtatt reguleringsplan med planbestemmelser for utbyggingen og at hensynet til laks og sjøørret i Stjørdalsvassdraget vil bli vel ivaretatt.
Vedtatt reguleringsplan bygger på et omfattende kunnskapsmateriale. Reguleringsplanen i Stjørdal kommune vedtatt 28. mai 2020 regulerer E6 langs Hellstranda og ett nytt tunnelløp for Helltunnelen. Reguleringsplanen setter som representanten Haltbrekken sier i sitt spørsmål krav til utbyggingen for å ivareta vannmiljøet og ørret og laks i Stjørdalselva i tillegg til friluftslivet i denne delen av kommunen. NVAS har bistand fra gode eksterne fagmiljø og har i nært samarbeid med Stjørdal Kommune, Trøndelag Fylkeskommune og Fylkesmannen utarbeidet de krav som er vedtatt i reguleringsplanen. Reguleringsplanens bestemmelser vil selvsagt bli lagt til grunn for NVAS sitt arbeid med utbyggingen av E6 mellom Ranheim og Værnes.
Helltunnelen er lang, og arbeidet med nytt tunnelløp og NVAS opplyser at rehabilitering av eksisterende løp er på et kritisk stadium for å ferdigstille prosjektet etter plan. NVAS har i tråd med gjeldende lovgivning søkt Fylkesmannen om tillatelse til utslipp av anleggsvann fra tunnelarbeidene. Videre er det søkt om tillatelse til utfylling i samsvar med sektorlovgivningens krav til mudring og dumping av masser, samt tillatelse til graving i forurensede masser.
Igangsettelsen av nevnte arbeidsoppgaver vil være bestemmende for når ny E6 kan åpne. I tidlig fase må NVAS etablere ny jernbanebru som erstatning for sporet som fjernes ved påhuggsområdet for nytt tunnelløp. Disse arbeidene er koordinert med Bane NOR med en definert togfri luke fra 20. august 2020 til 23. mars 2021. Bane NOR har opplyst at denne togluken er kritisk da neste mulighet for togfri luke først er i løpet av 2022. Tidsplanen for denne delen av veiprosjektet er stram, dette for å redusere ulempene for Bane NOR til et minimum. I dette ligger at selv minimale forsinkelser kan få tidsmessige konsekvenser på opptil to år for veiprosjektet.
Arbeidet med forundersøkelser og kartlegging i vassdraget samt utarbeidelse av "Plan for utfyllingsområder på Hellstranda" er kommet godt i gang, og vil ferdigstilles før NVAS starter nødvendig utfylling i sjø på Hellstranda i henhold til vedtatt reguleringsplan i 2021. Det er søkt Stjørdal kommune om dispensasjon fra planbestemmelsenes rekkefølgekrav for forsert oppstart av en liten og reversibel utfylling nær påhugget til ny Helltunnel. Utfyllingen på Hellstranda er nødvendig for å holde prosjektets fremdrift, og omfatter ca. 8 % av total planlagt utfylling på Hellstranda og ligger også godt innenfor reguleringsplanen vedtatt i 2016. Jeg bemerker i denne sammenheng at reguleringsplanen fra 2016 ikke hadde krav om forundersøkelser i dette området.
NVAS starter nå arbeidet ved å etablere rundkjøring på E6 (anleggsavkjøring), og en anleggsvei fra rundkjøringen til påhuggsområdet for tunnelløpet for Helltunnelen. Disse arbeidene vil ikke omfatte fylling i sjø, men være på kanten av eksisterende veg. De arbeider som skal igangsettes i innledende fase av prosjektet er ikke av en slik karakter at de utgjør store og irreversible inngrep.