Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2223 (2019-2020)
Innlevert: 06.08.2020
Sendt: 06.08.2020
Besvart: 14.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil samferdselsministeren følge opp bompengeforliket fra i fjor sommer, samt lytte til lokale krav fra både aksjonsgrupper, ordførere og lokalpolitikere og sørge for at det ikke blir bompenger på gamle E6 og gamle Rv3/25?

Begrunnelse

Frp er prinsipielt motstandere av bompenger. Vi mener at bilistene allerede betaler nok i skatter og bilrelaterte avgifter slik at staten og det offentlige selv må ta ansvar for å finansiere og drifte sine veier.
Dessverre ønsker alle de andre partiene bompenger. Følgelig står FrP alene i kampen for bilistene og mot bompenger og vi får ikke med de andre partiene på å fjerne bompengene. Men i bompengeforliket med H, V og KrF fra i fjor sommer så vant heldigvis FrP en viktig seier. Der fikk vi flertall for at det ikke skal være bompenger på sideveiene. Dette var en meget viktig seier for FrP. For det er ingen logikk i at de som ikke hverken trenger, ønsker eller bruker de nye motorveiene som bygges, må være med å betale for dem. Det er ulogisk og urettferdig at de som kjører på gamle, dårlige og hullete fylkesveier skal tvinges til å betale for nye veier de ikke kjører på.
Derfor har det følgelig vært en stor motstand mot bom på sideveien til E6 og Rv3/25. Både lokalpolitikere, ordførere og folk flest ønsker og krever at det ikke skal være bompenger på gamle E6 og gamle Rv 3/25. Men protestene og motstanden har foreløpig ikke ført frem. Bompengeinnkrevingen på gamle E6 har alt startet og innkrevingen på gamle Rv3/25 vil også starte når den nye motorveien åpnes senere i sommer. Heldigvis har Samferdselsminister Hareide uttalt seg positivt i media. Ved åpningen av E6 til Brumunddal var budskapet til HA at ministeren ikke ønsker bom på sideveiene. Men det gjenstår å gjøre ord om til handling.
I Glåmdalsregionen lyttet et enstemmig Storting til lokale krav om at bomfritaket for lokalbefolkningen langs E16 måtte videreføres og at bomsatsene langs gamleveiene ikke måtte økes fra halv til full takst. Det vedtaket er prinsipielt meget viktig, for det viser at Stortinget lytter til lokaldemokratiet og er villig til å overstyre både fylkespolitikere og Regjeringen. Det bør være mulig å få til en tilsvarende løsning, basert på lokalpolitiske krav, for lokalvegene langs E6 og Rv3/25.
Ordførerne i Løten og Ringsaker har vært tydelige på at de ikke ønsker bompenger på gamleveiene. Det bør i hvert fall være mulig å prøve ut en ordning uten bom i en periode, for så etter et par år å evaluere ordningen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen styrer i tråd med Granavolden-plattformen og rammene i veiutbygningsprosjektene som er vedtatt av Stortinget. I Granavolden-plattformen kapittel 14 fremgår det "at bom på sidevei som hovedregel skal unngås, med mindre det er nødvendig for å realisere prosjektet". Prosjektene E6 Kolomoen – Moelv og Rv 3/ rv 25 Ommangsvollen – Grundset-Basthjørnet ble vedtatt av Stortinget med et bompengeopplegg som forutsetter bom på sidevei, noe lokale myndigheter også har sluttet seg til.
En større endring av en bompengeordning kan forutsette ny stortingsbehandling. Fjerning av bom på sidevei forutsetter blant annet at garantisten for bompengelånet aksepterer dette. Det er også viktig å merke seg at en endring av rammene ved et bompengeprosjekt, ved å f.eks. fjerne bom på sideveg, vil kunne få betydning for trafikkmønster, trafikksikkerhet, miljø og økonomi i prosjektene.
Statens vegvesen og Nye Veier AS arbeider nå med å gjennomgå vedtatte riksveiprosjekter med bom på sidevei for å vurdere om disse kan fjernes, jf. oppdragsbrev sendt den 15. august 2019. Rv 3/25 og E6 inngår i denne gjennomgangen. Jeg vil vurdere prosjektene så snart departementet mottar svar på oppdraget.