Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2236 (2019-2020)
Innlevert: 07.08.2020
Sendt: 10.08.2020
Besvart: 18.08.2020 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Hvordan vil statsråden sørge for en god dialog med berørte kommuner i forbindelse med etablering eller avvikling av barnevernsinstitusjoner, og hvorfor velger man på tross av vedtak i dok. 8:161S (2017-2018) å øke innslaget av private kommersielle aktører i Arendal, samtidig som andelen offentlige institusjonsplasser innen barnevern reduseres i kommunen?

Begrunnelse

Nylig varslet Bufetat at driften av den statlige barnevernsinstitusjonen Nyli i Arendal vil bli avviklet. Nesten samtidig varslet Bufdir at vedtaket om en generell barnevernsstopp på Sørlandet var opphevet, og Aberia Ung Sør fikk likevel lov til å starte opp en privat barnevernsinstitusjon på Myra i Arendal. På samme tid som det offentlige innslaget av barnevernsinstitusjoner i gamle Aust-Agder svekkes, øker man antallet private institusjoner, i et område som allerede har mange private aktører innenfor dette feltet.
I forbindelse med behandlingen av «Representantforslag om et offentlig og ideelt drevet barnevern» dok. 8:161S (2017-2018), sikret KrF sammen med Ap, Sv, Sp og MDG flertall for følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sikre langsiktige og løpende avtaler med ideelle tilbydere av institusjonsplasser som fører til at andelen ideelle øker til om lag 40 pst. innen 2025, samtidig som den offentlige andelen institusjonsplasser ikke reduseres.»

De endringene som nå skjer i Arendal synes ikke å være i tråd med dette vedtaket.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Det er Bufetat som har ansvar for å sørge for at det til enhver tid er tilgjengelig et tilstrekkelig differensiert institusjonstilbud som møter barnas behov. Ansvaret kan ivaretas både gjennom etablering og drift av statlige barnevernsinstitusjoner, og ved avtaler om kjøp av plasser i kommunale og private institusjoner. Ansvaret innebærer også at Bufetat har god dialog og godt samarbeid med kommunene ved etablering og avvikling av institusjoner. Når det gjelder den spesifikke saken i Arendal, er jeg kjent med at regiondirektøren i Bufetat region sør har vært i direkte kontakt med ordfører for å tilstrebe en god dialog rundt saken.
Private og kommunale institusjoner kan bare benyttes dersom institusjonen er godkjent av Bufetat. Institusjonene kan søke regionene i Bufetat om godkjenning, og Bufdir er klageinstans over regionenes vedtak. Nærmere regler for godkjenningen følger av forskrift. I lovens forarbeider fremgår det at statlig barnevernsmyndighet ved søknad om godkjenning bare skal kunne ta hensyn til hvorvidt institusjonen oppfyller de krav som stilles i lov og forskrift og ellers drives på forsvarlig måte. Alle søknader må behandles konkret og individuelt.
Når det gjelder anmodningsvedtaket om å øke andelen ideelle institusjonsplasser, har Bufdir fått i oppdrag å utarbeide en konkret strategi for hvordan vedtaket kan gjennomføres på en best mulig måte. Det er viktig at både de faglige og de økonomiske konsekvensene vurderes nøye. Dette er et viktig arbeid som har høy prioritet.
Bufetats tilbud består av et høyt antall institusjoner og avdelinger, spredt over hele landet og med forskjellige formål og målgrupper. Anmodningsvedtaket tidfester målet om 40 prosent ideelle til 2025. En helhetlig strategi for gjennomføring av anmodningsvedtaket nasjonalt står ikke i motstrid til at det i enkeltregioner vil kunne bli avviklet statlige institusjoner eller at kommersielle institusjoner blir godkjent for drift.
Jeg vil også understreke at mens Bufdirs utredninger pågår, er etaten i 2020 bedt om å prioritere ideelle plasser fremfor kommersielle, der dette lar seg gjøre faglig og økonomisk.