Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:2288 (2019-2020)
Innlevert: 14.08.2020
Sendt: 17.08.2020
Besvart: 24.08.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Kan statsråden opplyse hva som ville vært årlig bidrag gjennom fergeavløsningsordningen for en fastlandsforbindelse til Austevoll som avløser disse to sambandene?

Begrunnelse

Min hjemkommune Austevoll er Norges største kommune uten fastlandsforbindelse. I kommunen sin kommuneplan er ønske om fastlandsforbindelse nevnt og det aktuelle er å knytte seg på E39 - Hordfast. Finansiering av fastlandsforbindelse kan i stor grad gjøres gjennom fergeavløsningsordningen da hele tre ferger kan bli overflødige på de to strekningene Hufthamar - Krokeide og Husavik - Sandvikvåg.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Ferjeavløsningsordningen gjelder for fylkeskommunale ferjesamband som blir avløst eller kortet inn av en bro eller undersjøisk tunnel som tilhører vegnettet. Ordningen gjelder bare for fylkeskommunale vegprosjekter, og det er kun fylkeskommunene som kan søke om å komme inn under ordningen. Størrelsen på de årlige ferjeavløsningsmidlene blir beregnet ut fra reduksjonen i tilskudd gjennom inntektssystemet når et ferjesamband blir avløst eller kortet inn av en bro eller tunnel. Avløsning av et ferjesamband vil gi en lavere verdi på kriteriet "normerte ferjekostnader" i båt- og ferjenøkkelen i inntektssystemet, mens det nye veinettet vil gi økt verdi for kriteriet "vedlikeholdsbehov fylkesvei" i veinøkkelen. Det årlige beløpet med ferjeavløsningsmidler blir altså beregnet som nettoeffekten av disse endringene i inntektssystemet.
Kriteriet "normerte ferjekostnader" blir beregnet i en kostnadsmodell utviklet av Møreforsking Molde, og fanger opp at kostnadene ved å drifte et ferjesamband varierer med bl.a. sambandslengde, trafikkmengde og farvannstype. Kriteriet "vedlikeholdsbehov fylkesvei" blir beregnet av Statens vegvesen med kostnadsmodellen Motiv. Motiv-tallene vil variere med bl.a. veitype ("vanlig", tunnel, bro), veibredde, brotype, brolengde og trafikkmengde. Motiv-tallene kan i noen tilfeller utløse relativt store beløp i inntektssystemet, og har derfor vesentlig betydning for størrelsen på ferjeavløsningsmidlene.
Departementet har ikke informasjon om hvilke endringer en eventuell bro eller tunnel til Austevoll kommune vil innebære for Motiv-tallene, og kan derfor heller ikke beregne anslag på ferjeavløsningsmidler for prosjektet. Dette er informasjon som beregnes særskilt av Statens vegvesen på bakgrunn av detaljert informasjon om vegprosjektet fra fylkeskommunen.
Departementet har imidlertid tall for de normerte ferjekostnadene for sambandene Hufthamar - Krokeide og Husavik – Sandvikvåg, og i 2020 utløser disse sambandene totalt 88,7 mill. kroner gjennom inntektssystemet. Fratrekket for økt tilskudd gjennom kriteriet for fylkesvei innebærer at det årlige beløpet med ferjeavløsningsmidler vil være lavere enn dette, hvis fylkeskommunen søker om og får godkjent prosjektet som et fylkeskommunalt ferjeavløsningsprosjekt.
Kriteriedataene som brukes i inntektssystemet oppdateres årlig, og endringer i kriteriedata og/eller kostnadsnøkkelen kan gi endringer i beløpet et ferjesamband utløser i inntektssystemet og beregningen av ferjeavløsningsmidler.