Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2299 (2019-2020)
Innlevert: 14.08.2020
Sendt: 17.08.2020
Besvart: 26.08.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Finner statsråden det akseptabelt at Andrea Bruun Eivik og andre i samme situasjon som henne må vente over tre år på å få behandlet sin sak hos Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage), og hva vil han foreta seg for å redusere saksbehandlingstiden og forhindre at enkeltmennesker blir offer for byråkratiske prosesser, slik at de kommer seg videre i livet?

Begrunnelse

31. juli 2017 klaget Andrea Bruun Eivik på vedtak fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Etter undertegnedes vurdering fremstår det åpenbart at hun har krav på erstatning etter å ha blitt utsatt for feilbehandling av helsetjenesten. Det har nå snart gått tre år siden saken ble registrert hos Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage). I følge Helseklages siste brev vil saken tidligst bli ferdig behandlet til neste år. Jeg viser for øvrig til omtale av saken i Harstad Tidende 14. august 2020.

Under oppsummeres behandlingen av Andrea Bruun Eivik så langt hos Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) og Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage):

23.05.16: Skademelding ble sendt til NPE.
02.06.16: Brev fra NPE om at saken er mottatt. NPE igangsatte innhenting av dokumentasjon.
14.07.17: Vedtak fra NPE. Avslag.
31.07.17: Klage på vedtak fra advokat Leiros til NPE.
29.09.17: Saken ble sendt til klageinstansen Helseklage.
24.10.17: Første brev fra Helseklage. «Gjennomsnittlig saksbehandlingstid er rundt 17 måneder.»
07.12.18: Forespørsel fra Leiros om status i saksbehandlingen.
13.12.18: Brev fra Helseklage: «.. stor sannsynlighet for at det vil påløpe ytterligere 8 måneder.»
16.08.19: Brev til Helseklage fra advokat Leiros: Ny forespørsel om status.
29.08.19: Svar fra Helseklage. «Foreløpig er saken dessverre ikke tildelt en saksbehandler.»
28.09.19: Brev fra Helseklage: Orientering om forlenget saksbehandlingstid. «Vi forventer å ha behandlet saken innen ytterligere 8 måneder fra dagens dato.».
05.05.20: Brev fra Helseklage: Orientering om forlenget saksbehandlingstid. «Ny sannsynlig saksbehandlingstid er åtte måneder fra dagens dato.»

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: I utgangspunktet synes jeg at det ikke er akseptabelt at noen må vente over tre år på å få behandlet sin sak hos Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage). Det må imidlertid tilføyes at Helseklage nå har gjennomført en fusjons- og flytteprosess til Bergen.
Etaten har gjort en meget god jobb med å bygge opp en helt ny virksomhet med høy faglig standard. Helseklage har rekruttert og lært opp over 110 nye medarbeidere.
Saksavviklingen var rekordhøy i 2019. Kun i 2014 var den høyere, men det var et spesielt år fordi etaten måtte få en tilleggsbevilgning for å opprettholde aktiviteten og unngå en budsjettoverskridelse.
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) og Helseklage, herunder tidligere Pasientskadenemnda, har over mange år arbeidet med tiltak for å effektivisere saksbehandlingen og redusere saksbehandlingstidene. De viktigste tiltakene har vært knyttet til intern organisering, spesialisering av funksjoner, og utvikling av nye rutiner som bidrar til raskere saksflyt internt og eksternt i dialogen med skadevolder og medisinsk sakkyndige. Gjennom etatsstyringen har departementet god dialog med partene om utviklingen i bl.a. saksbehandlingstider og produktiviteten. Virksomhetene har også med jevne mellomrom fått styrket sine økonomiske rammer for å kunne håndtere vekst i antall nye saker.
Utfordringen i dag er at det har bygget seg opp restanser under fusjons- og flytteprosessen. Det tar tid å lære opp nye medarbeidere. Saksavviklingen ble også lavere enn antatt bl.a. som følge av at svært mange medarbeidere gikk i fødselspermisjoner. I perioder var rundt 30 % av saksbehandlerne i permisjoner. Økt saksavvikling i NPE fører til at Helseklage mottar flere klagesaker.
Gjennom styringsdialogen med Helseklage og NPE har partene identifisert aktuelle tiltak som kan bidra til raskere saksbehandling. Departementet er også kjent med at Riksrevisjonen er i ferd med å fullføre en revisjon av saksbehandlingstidene i NPE og Helseklage. Departementet vil nå ha et eget oppfølgingsprosjekt med de to virksomhetene for å avklare hvilke tiltak som på kort og mellomlang sikt kan gjennomføres for å redusere saksbehandlingstidene. Jeg vil også vurdere behovet for en styrking av de økonomiske rammene til Helseklage.