Skriftlig spørsmål fra Hanne Dyveke Søttar (FrP) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2329 (2019-2020)
Innlevert: 19.08.2020
Sendt: 19.08.2020
Besvart: 28.08.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Hanne Dyveke Søttar (FrP)

Spørsmål

Hanne Dyveke Søttar (FrP): Frp er opptatt av åpenhet om skoleresultater, slik at målrettede tiltak kan settes inn. SSB har statistikk over grunnskolepoeng for de som avsluttet grunnskolen fordelt på innvandringskategori og kjønn, men ikke på landbakgrunn. Dette er uheldig, da erfaring fra bl.a. Danmark viser at det er store ulikheter i resultater fordelt på landbakgrunn. Det er store ulikheter mellom de ulike landene innen SSBs innvandringskategorier.
Kan statsråden sørge for at det blir utarbeidet statistikk over karakterer basert på landbakgrunn?

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Kunnskapsdepartementet innhenter jevnlig statistikk om hvordan det går med barn, unge og voksne i utdanningssystemet, fra barnehage til høyere utdanning, og departementet følger utviklingen nøye.
Statistikk over grunnskolepoeng etter landbakgrunn inngår ikke i karakterstatistikken som årlig publiseres i SSBs statistikkbank. SSB har imidlertid publisert statistikk over grunnskolepoeng etter landbakgrunn i flere rapporter som undersøker hvordan det går med innvandrerbefolkningen i Norge. Et eksempel på dette er i rapporten "Norskfødte med innvandrerforeldre – hvordan går det med dem?" (https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/norskfodte-med-innvandrerforeldre-hvordan-gar-det-med-dem), som SSB utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet i 2019.
Det er store forskjeller på hvilke forutsetninger og erfaringer elever med innvandrerbakgrunn har når de begynner i norsk skole. Noen er født i Norge og behersker norsk og ett eller flere andre språk. Andre er kommet som innvandrere med flyktningbakgrunn sent i skoleløpet og har begrenset med skolegang. Vi vet også at det er en relativt sterk sammenheng mellom foreldres utdanning og elevenes prestasjoner. Jeg er enig med representanten i at det er viktig med åpenhet om skoleresultater, men jeg mener også at det er viktig at statistikken presenteres innenfor en kontekst som muliggjør en god analyse av resultatene.