Per-Willy Amundsen (FrP): Kan statsråden gi en oppdatert sammenstilling av kostnadene for utbygging av ny E8 inn til Tromsø for henholdsvis østre og vestre trasé, dersom man for østre trasé legger til grunn tilsvarende ivaretakelse av kulturminner som for vestre og tar ut tiltak det ikke lenger er behov for, samt klargjøre hvilken trasé som raskest kan ferdigstilles dersom man legger til grunn full finansiering og oppstart i forbindelse med statsbudsjettet for 2021?
Begrunnelse
I Nordlys 10. august 2020 kunne man lese at det det i forbindelse med arbeidet med reguleringsplan for ny E8 fra Sørbotn til Laukslett (vestre trasé), har blitt avdekket kulturminner Statens vegvesen tidligere ikke har vært kjent med. Nærmere bestemt fangstgroper som vil havne i veitraseen.
I forbindelse med planlegging av E8 etter østre trase ble tilsvarende kulturminner særlig ivaretatt ved tiltak som bidro til å fordyre denne traseen betydelig, blant annet ved krav om bygging av bru over fangstgroper. Hvis det ikke er behov for slike fordyrende tiltak på vestsiden, er det vanskelig å forstå hvorfor det er nødvendig på østsiden. Samtidig er det heller ikke lenger behov for støyvold mot Eiscat, da det er besluttet at sistnevnte skal flyttes til Skibotn.
I sum betyr dette at dersom man legger til grunn samme ivaretakelse av kulturminner for østre trasé som for vestre, og tar ut tiltak som det ikke lenger er behov for, vil østre trasé bli vesentlig rimeligere. Samtidig er det flere forhold som taler for at utbygging av vestre trasé vil bli vesentlig mer kostnadskrevende enn først antatt.