Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2347 (2019-2020)
Innlevert: 20.08.2020
Sendt: 21.08.2020
Besvart: 01.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Kan statsråden gi en oppdatert sammenstilling av kostnadene for utbygging av ny E8 inn til Tromsø for henholdsvis østre og vestre trasé, dersom man for østre trasé legger til grunn tilsvarende ivaretakelse av kulturminner som for vestre og tar ut tiltak det ikke lenger er behov for, samt klargjøre hvilken trasé som raskest kan ferdigstilles dersom man legger til grunn full finansiering og oppstart i forbindelse med statsbudsjettet for 2021?

Begrunnelse

I Nordlys 10. august 2020 kunne man lese at det det i forbindelse med arbeidet med reguleringsplan for ny E8 fra Sørbotn til Laukslett (vestre trasé), har blitt avdekket kulturminner Statens vegvesen tidligere ikke har vært kjent med. Nærmere bestemt fangstgroper som vil havne i veitraseen.
I forbindelse med planlegging av E8 etter østre trase ble tilsvarende kulturminner særlig ivaretatt ved tiltak som bidro til å fordyre denne traseen betydelig, blant annet ved krav om bygging av bru over fangstgroper. Hvis det ikke er behov for slike fordyrende tiltak på vestsiden, er det vanskelig å forstå hvorfor det er nødvendig på østsiden. Samtidig er det heller ikke lenger behov for støyvold mot Eiscat, da det er besluttet at sistnevnte skal flyttes til Skibotn.
I sum betyr dette at dersom man legger til grunn samme ivaretakelse av kulturminner for østre trasé som for vestre, og tar ut tiltak som det ikke lenger er behov for, vil østre trasé bli vesentlig rimeligere. Samtidig er det flere forhold som taler for at utbygging av vestre trasé vil bli vesentlig mer kostnadskrevende enn først antatt.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Statens vegvesen og Nye Veier AS ble sommeren 2018 ble bedt om å vurdere og optimalisere kostnadene for E8 Sørbotn-Laukslett, østre trase. Bakgrunnen for dette var at kostnadsoverslaget for østre trase lå betydelig over rammen i Nasjonal Transportplan og styringsmålet for prosjektet på 2 200 mill. 2017-kr. Statens vegvesen og Nye Veier leverte sin rapport i oktober 2018. I rapporten er det også gjort en sammenlikning mellom østre og vestre trase. Kostnadene for østre trase ble beregnet til 2 330 mill. 2017-kr (2 486 mill. 2019-kr) etter optimaliseringstiltak. For vestre trase ble kostnadene beregnet til 1 850 mill. 2017-kr (1 974 mill. 2019-kr). I tillegg framgår det av rapporten at østre trase vil ha negativ nytte for trafikantene mens vestre trase vil ha en stor positiv nytte.
I planen for østre trase inngikk ikke spesielle avbøtende tiltak for å ivareta kulturminner, som for eksempel bru over fangstgroper. Slike tiltak er dermed heller ikke inkludert i kostnadene for østre trase. I kostnadene for østre trase var det tatt med en voll for å skjerme Eiscat-anlegget for lyspåvirkning. Denne vollen var tenkt bygd opp av overskuddsmasser med et lystett gjerde på toppen. Ekstrakostnadene er knyttet til det lystette gjerdet og er beregnet til om lag 3 mill. kr.
Samferdselsdepartementet besluttet i fjor at E8 Sørbotn-Laukslett skal gjennomføres uten bompengefinansiering og langs vestre trase. Statens vegvesen har derfor fortsatt sitt planarbeid med utgangspunkt i vestre trase. Det er derfor ikke gjennomført kostnadsberegninger som sammenlikner østre og vestre trase siden Statens vegvesen og Nye Veier AS leverte sin rapport i 2018. Ut fra de signaler vegvesenet har mottatt fra berørte myndigheter forventes det ikke noen vesentlige kostnadsøkninger som følge av behovet for å ivareta fangstgroper for vestre trase.
Statens vegvesen har underveis i planprosessen gjennomført nye kostnadsberegninger for vestre trase. Med bakgrunn i disse fastsatte Samferdselsdepartementet høsten 2019 styringsmål for prosjektet E8 Sørbotn-Laukslett, vestre trase, på 1890 mill. 2019-kr. Dvs. vesentlig under kostnadsoverslaget for østre trase. Dette er også godt under kostnadsanslaget som er lagt til grunn i inneværende Nasjonal transportplan.
Når det gjelder spørsmålet om sammenlikning av forventet ferdigstillelse vil jeg vise til at en reguleringsplan for østre trase ev. må sendes ut på ny høring før politisk behandling. Det betyr i så fall at det vil ta 6-9 måneder før en slik plan kan vedtas. Østre trase vil også ha om lag ett års lengre byggetid. Alt i alt vil det si at ferdigstillelse av østre trase ville ha tatt om lag mellom halvannet til to år lengre tid enn vestre trase. Det foreligger nå en vedtatt reguleringsplan for vestre trase gjennom Tromsø kommunes vedtak 26. august 2020.