Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2397 (2019-2020)
Innlevert: 24.08.2020
Sendt: 25.08.2020
Besvart: 01.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Kan statsråden bekrefte at Statens vegvesen igjen skal åpne for at folk kan komme og få hjelp med tjenester på trafikkstasjonene uten å ha måttet bestille time på forhånd, og når dette kan forventes å skje?

Begrunnelse

Mange som bruker Statens vegvesens trafikkstasjoner har blitt svært frustrerte etter at man nå må bestille time for å kunne få utført tjenester på trafikkstasjonene. Dette er tjenester man før fikk ordnet opp i når man reiste til trafikkstasjonene og tok det rett i skranken/ekspedisjonen. Jeg forutsetter at Statens Vegvesen, som de fleste andre av både bedrifter og offentlige kontorer, også skal tilbake til normalen ved å åpne for at folk kan komme direkte til trafikkstasjonene for å få hjelp og utført nødvendige tjenester der uten at man må bestille time på forhånd.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I tråd med regjeringens digitaliseringsstrategi har Statens vegvesen brukt mye ressurser på å utvikle og etablere ulike digitale løsninger. Disse gir innbyggerne og næringslivet tilgang til etatens tjenester hele døgnet, og behovet for fysisk oppmøte på en trafikkstasjon er som følge av dette på mange områder kraftig redusert. Det finnes i dag digitale løsninger for både privatpersoner og yrkessjåfører, samt egne bransjeløsninger for næringslivet.
Et av målene med å etablere digitale løsninger er å få mer effektive tjenester, og samtidig en bedre tilgang til tjenestene for brukerne. For at målet skal kunne innfris, kan det ikke leveres fysiske tjenester på samme nivå som før de digitale løsningene ble innført. Det ville medført et dobbelt sett av tjenester, og vært en dårlig og lite kostnadseffektiv ressursutnyttelse. Det vil imidlertid fortsatt være mulig å få utført manuelle tjenester for de brukerne som ikke har tilgang til det digitale. Digitaliseringsarbeidet som er gjennomført så langt, er i samsvar med ABE-reformens mål om en mer effektiv bruk av fellesskapets ressurser.
Timebestilling på Statens vegvesen sine tjenester ble i utgangspunktet innført for å sikre ivaretakelse av de nasjonale smittevernreglene, både når det gjelder antall personer som oppholder seg i venterommet samtidig og muligheten for opprettholdelse av en meters avstand mellom disse. Erfaringene fra timebestillingsløsningene viser at dette også er et nyttig verktøy som forteller hvor etterspørselen etter vegvesenets tjenester er, og gir mulighet til å styre ressursene dit behovet er størst. Timebestilling er derfor et tiltak som Statens vegvesen tar sikte på å videreføre. I enkelte tilfeller vil det oppstå uplanlagte behov som krever oppmøte på et tjenestested. Statens vegvesen vil derfor legge til rette for en kombinasjon av timebestilling og drop-in tilbud, der slike hasteoppdrag kan bli håndtert. Hovedprioriteten til de ansatte vil fremdeles være kunder med timebestilling, og drop-in kunder må regne med ventetid.
Covid-19 og usikkerheten rundt smittesituasjonen og utviklingen av denne, vil kunne medføre at det framover kan være geografiske ulikheter i de tiltak som iverksettes på trafikkstasjonene. I områder med økt smitte, kan muligheten for drop-in begrenses i perioder til smittesituasjonen er under kontroll. Disse tiltakene kan bli innført på kort varsel.
Jeg er kjent med at det dessverre er mange som opplever utfordringer med å få bestilt time, særlig når det gjelder teoriprøve. Statens vegvesen jobber med å få ned etterslepet etter nedstengningen i vår, og har gjennomført 17.000 flere teoriprøver i perioden juni-august i år, sammenlignet med tilsvarende periode i 2019. Det er likevel fortsatt stor etterspørsel mange steder og for å møte denne vil det i hele september bli gjennomført en landsomfattende "dugnad" der Statens vegvesen ved hjelp av overtidsbruk og innleid bemanning øker teoritilbudet betraktelig. Dette gjøres både i form av økt antall dager per uke med teoritilbud på de mindre stasjonene, og det vil også bli tilbud om prøver på kvelder og helger på mange av de større stasjonene. Det er håp om å ta igjen etterslepet i løpet av september.
Det er også grunn til å merke seg at strykprosenten på teoriprøver er nærmere 40 %, og mange tar derfor teoriprøven flere ganger. Dette legger et uheldig press på kapasiteten. Jeg håper derfor at alle som venter på å få tatt teoriprøven, bruker tiden til å forberede seg godt.