Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2401 (2019-2020)
Innlevert: 25.08.2020
Sendt: 25.08.2020
Besvart: 03.09.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Gjennom prosjektet #DenNyeOljen har Norsk Olje og Gass invitert seg selv til skoler i hele Norge for å bidra til det de selv mener er en faktabasert samfunnsdebatt. Ifølge opplæringslovens § 9-6 har skoleeier plikt til å sørge for at elever “ikkje blir utsette for reklame (...) som i stor grad kan påverke holdningar, åtferd og verdiar, mellom anna på skolens område, i lærebøker og andre læremiddel som blir nytta i opplæringa”.
Mener statsråden at prosjektet er et brudd på opplæringslovens § 9-6?

Begrunnelse

Norsk Olje og gass har en åpenbar egentinteresse i at ungdom får et mer positivt syn på olje- og gassnæringen. Bransjeorganisasjonen har brukt lærdommen fra #DenNyeOljen-prosjektet til å utvikle målrettede råd for kommunikasjon til unge. Blant annet har de laget en strategi på fem steg, kalt «Tunnelmodellen», som skal få klimaengasjerte unge til «å heie på olje- og gassbransjen».

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Skolebesøk fra ulike organisasjoner, bedrifter og andre aktører er vanlig i norske skoler. De som kommer på skolebesøk, kan komme fra lokalmiljøet eller representere regionale eller nasjonale aktører. Noen av aktørene er offentlige, mens andre er private interesseorganisasjoner eller mer kommersielle aktører. Ofte synes både lærere og elever at slike besøk er et fint tilskudd til den vanlige undervisningen, og det kan være en god måte å belyse et tema på. Skolebesøk kan bidra til aktualitet, bredere innsikt og nye perspektiver. De som besøker skolene, kommer for å dele kunnskap, drive holdningsskapende arbeid, bidra til diskusjon og refleksjon eller dele kulturuttrykk. Generelt vil jeg si at skolebesøk kan være en fin ting, og noe det bør være rom for i norsk skole.
Reklameforbudet i opplæringsloven § 9-6 betyr at det ikke er tillatt med reklame som i stor grad vil kunne ha uheldig påvirkning på elevene. Det er skolen selv som må vurdere om dette er en sannsynlig konsekvens av budskapet elevene utsettes for, for eksempel på et skolebesøk. Hva som er uønsket eller uheldig påvirkning på elevene, vil variere blant annet med elevenes alder og modenhet. Det vil også avhenge av hvordan skolen forbereder elevene på temaet eller besøket, og hvordan det diskuteres i etterkant. Dyktige lærere vil kunne hjelpe elevene med å identifisere aktørens budskap, løfte fram problemstillinger og åpne for refleksjon rundt dette. Skolens arbeid med skolebesøk kan blant annet kobles til opplæring i kritisk tenking og kildekritikk. Disse ferdighetene er en viktig del av de nye læreplanene. I fagfornyelsen er i tillegg bærekraftig utvikling ett av tre tverrfaglige temaer som elevene skal få opplæring i. Dette skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Elevene skal lære om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling.
Jeg har tillit til at de skolene som har fått besøk av Norsk olje og gass, har håndtert dette på en god måte, og innenfor loven. Hvordan organisasjonen har brukt erfaringene fra møtene med ungdommer til internt og eksternt arbeid i etterkant, kan ikke skolene stå ansvarlige for. At elevene får opplæring i kritisk tenking, kildekritikk og bærekraftig utvikling, skal også bidra til å gjøre elevene godt rustet til å møte og ta stilling til organisasjonens materiale ved neste korsvei.