Une Bastholm (MDG): Gjennom prosjektet #DenNyeOljen har Norsk Olje og Gass invitert seg selv til skoler i hele Norge for å bidra til det de selv mener er en faktabasert samfunnsdebatt. Ifølge opplæringslovens § 9-6 har skoleeier plikt til å sørge for at elever “ikkje blir utsette for reklame (...) som i stor grad kan påverke holdningar, åtferd og verdiar, mellom anna på skolens område, i lærebøker og andre læremiddel som blir nytta i opplæringa”.
Mener statsråden at prosjektet er et brudd på opplæringslovens § 9-6?
Begrunnelse
Norsk Olje og gass har en åpenbar egentinteresse i at ungdom får et mer positivt syn på olje- og gassnæringen. Bransjeorganisasjonen har brukt lærdommen fra #DenNyeOljen-prosjektet til å utvikle målrettede råd for kommunikasjon til unge. Blant annet har de laget en strategi på fem steg, kalt «Tunnelmodellen», som skal få klimaengasjerte unge til «å heie på olje- og gassbransjen».