Skriftlig spørsmål fra Nicholas Wilkinson (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2414 (2019-2020)
Innlevert: 26.08.2020
Sendt: 26.08.2020
Besvart: 02.09.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Nicholas Wilkinson (SV)

Spørsmål

Nicholas Wilkinson (SV): Vil regjeringen utarbeide en nasjonal løsning for at folk kan registrere seg og be om time for å testes for Covid-19?

Begrunnelse

Kommuner i hele landet etablerer nå forskjellige systemer for at befolkningen kan registrere for å teste om de har covid-19. Det koster, og er vanskelig for mange hvis kommunen ikke har et godt system. Blant de som har etterspurt dette finner vi legevaktsjef Dagrun Waag Linchausen som allerede i juni henvendte seg til statsråden, på vegne av Oslo og Bergen.
Helsedirektoratet har en informasjonstelefon for spørsmål om korona. Ved å også innføre et felles system for registrering for tester, vil vi gjøre det enklere for de syke og kommunene. I en krevende situasjon der vi i perioder kan oppnå stort press, er det viktig at det gjøres enkelt og lette tilgjengelig å registrere seg.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Mitt inntrykk er at alle kommunene gjør en stor innsats for å nå målet om å kunne teste fem prosent av befolkningen i løpet av en uke. Erfaringene viser samtidig at det kan være krevende, særlig for de største kommunene, å håndtere en stor mengde henvendelser om testing i forbindelse med lokale smitteutbrudd.
Jeg kjenner til at flere kommuner har tatt i bruk digitale verktøy for å effektivisere arbeidet med testing i kommunene. Løsningen representanten viser til er ett av flere ulike verktøy. På nasjonalt nivå samarbeider Helsedirektoratet, Direktoratet for e-helse, Folkehelseinstituttet, Norsk Helsenett SF, KS og de regionale helseforetakene om digitaliseringstiltak i forbindelse med pandemien, og vurderer fortløpende behovene i sektoren. Flere digitaliseringstiltak er gjennomført for å forenkle og effektivisere arbeidet i ulike deler av helse- og omsorgstjenesten under pandemien. Et eksempel er løsning for raskere formidling av prøvesvar til helsepersonell og innbyggere via kjernejournal og helsenorge.no, som ble etablert i juli.
Direktoratet for e-helse opplyser at det er iverksatt et hastetiltak for å etablere en nasjonal løsning for timebestilling, slik også representanten etterspør. Norsk Helsenett SF utvikler nå en slik løsning på den nasjonale helseportalen, helsenorge.no. Løsningen er utviklet med åpne grensesnitt slik at alle som ønsker det kan ta den i bruk. Dette krever imidlertid at det utvikles nødvendig støtte i systemene som benyttes lokalt. Direktoratet for e-helse og Norsk Helsenett SF arbeider tett med aktuelle leverandører for å bidra til at det utvikles slik støtte. I første omgang legges det til rette for bruk av digital bestilling av koronatest på legevakt. Ifølge Direktoratet for e-helse og Norsk Helsenett SF skal løsningen etter planen tas i bruk av første legevakt medio september.
Oppfølgingen av TISK-strategien er helt sentral dersom vi skal kunne ha kontroll på pandemien og slå ned lokale utbrudd. Sammen med kommunene må vi vurdere hvilke verktøy som best kan understøtte kommunenes behov. Helsedirektoratet følger nøye med på utviklingen og oppfølgingen i kommunene.