Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til statsministeren

Dokument nr. 15:2446 (2019-2020)
Innlevert: 28.08.2020
Sendt: 28.08.2020
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart på vegne av: Finansministeren
Besvart: 03.09.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Er det vanlig at man i departementene foretar eller foreslår endringer i såkalt uavhengige juridiske vurderinger, enten i de tilfeller man innhenter juridiske vurderinger fra eksterne eller i de tilfeller man innhenter vurdering fra Lovavdelingen i Justisdepartementet; i hvilke tilfeller har dette skjedd siden regjeringen tiltrådte i 2013 og mener statsministeren det er en akseptabel og god praksis å foreta slike redigeringer?

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Det vises til spørsmål fra representanten Sigbjørn Gjelsvik til statsministeren som hun har bedt meg svare på. I spørsmålet bes det om informasjon både om innhenting av vurderinger fra Justis- og beredskapsdepartementets lovavdeling, og om innhenting av juridiske vurderinger fra eksterne.
Lovavdelingen har en særlig rolle som juridisk ekspertorgan for regjeringen og departementene. Lovavdelingen er som enhet i departementet underlagt statsrådens styringsrett og konstitusjonelle ansvar, men opptrer faglig uavhengig i spørsmål om lovtolkning og lovteknikk. Når Lovavdelingen avgir uttalelser om gjeldende rett, kan den ikke instrueres om resultatet verken av departementet som innhenter uttalelsen, eller av ledelsen i Justis- og beredskapsdepartementet.
Fagdepartementet skal selv gi en presentasjon av saken og normalt også en vurdering av det aktuelle rettsspørsmålet i henvendelsen til Lovavdelingen. I arbeidet med en tolkningsuttalelse er det ikke uvanlig at det er kontakt mellom Lovavdelingen og departementet som har bestilt vurderingen, eventuelt også ved oversendelse av utkast, for å sikre at uttalelsen bygger på riktige faktiske og rettslige forutsetninger. Lovavdelingen vil imidlertid ikke be om innspill til de juridiske vurderingene som kommer til uttrykk i uttalelsen.
Når det gjelder innhenting av juridiske vurderinger fra eksterne, vil det variere hva som er premissene for en slik bestilling og hva slags kontakt det er underveis i prosessen. Vurderingene fra oppdragstaker skal være uavhengige og oppdragsgiver skal ikke gi instruksjoner om utfall eller endelige vurderinger. Det er ikke uvanlig at det er kontakt mellom departementet og utrederen underveis om mandatet for utredningen, faktiske og rettslig premisser som skal legges til grunn og for å avklare eventuelle fakta, misforståelser eller feil. Hvor omfattende denne kontakten er og hvordan kontakten foregår, vil kunne variere fra oppdrag til oppdrag. Det foreligger ingen samlet oversikt over departementenes bruk av eksterne utredere.