Skriftlig spørsmål fra Åsunn Lyngedal (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:2453 (2019-2020)
Innlevert: 28.08.2020
Sendt: 31.08.2020
Besvart: 08.09.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Åsunn Lyngedal (A)

Spørsmål

Åsunn Lyngedal (A): Vurderer ministeren å tilrettelegge for næringslivet i Nord- Norge gjennom å tilby fortolling uansett når på døgnet næringstransporter har behov for å passere grenseovergangene våre?

Begrunnelse

Det har i mange år vært et sterkt ønske fra næringslivet at de ikke behøver å tilpasse sine grensekryssende transporter til tollstasjonenes åpningstid. Tollstasjonene som ligger nærmest de fiskerike områdene i Lofoten, Vesterålen og Sør -Troms - Bjørnfjell - er rimelig å holde døgnåpen, men det prioriteres ikke av regjeringen. Senest i møte med et transportselskap i Finnmark onsdag ble det beskrevet at nattestengte tollstasjoner førte til at de ofte måtte kjøre lange omveier til de grenseoverganger son driftes av finske myndigheter siden de er døgnåpne. Regjeringen har i 2019 svart at de heller vil digitalisere tollklareringen og ingenting er bedre enn det. Det er av stor interesse for næringslivet og undertegnede- å få en orientering om hvor arbeidet for døgnkontinuerlig mulighet for grensepasseringer står fra regjeringens side.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Tolletaten har som mål å dekke ekspedisjonsbehovene til næringslivet uavhengig av åpningstidene på grenseovergangene. Etaten jobber mot dette målet ved å digitalisere tollbehandlingen, både ved innførsel og ved utførsel av varer. For å oppnå dette kreves samarbeid med Sverige og Finland om digitaliseringen av inn- og utførselsprosedyrene mellom Norge og EU. På grunn av avhengighetene mot Sverige, Finland og EU, er det ikke mulig å anslå når Tolletaten vil kunne være klar til å tollbehandle eksport digitalt på alle grenseoverganger uavhengig av åpningstider.
Digitaliseringen går imidlertid fremover, for eksempel gjennom utviklingen av en ny løsning for deklarering og automatisk fortolling av varer på grensen (ekspressfortolling). Gjennom denne løsningen legges det til rette for digital informasjonsinnhenting og automatisert grensepassering. Det er gjennomført et prøveprosjekt med ekspressfortolling ved ett av landets tollsteder, og i tiden fremover skal løsningen gradvis tas i bruk ved flere tollsteder på vei. Løsningen som nå testes er tollbehandling av import.
Tolletaten er alltid villig til, og avhengig av, dialog med næringslivet for å fange opp nye behov. Lokalt næringsliv oppfordres til å ta kontakt, slik at tollmyndighetene og næringslivet sammen finner smidige løsninger på både kort og lang sikt. Som følge av denne dialogen utvidet Tolletaten i 2013 åpningstidene på Bjørnfjell tollsted til klokken 02.00 på hverdager i perioden januar til april (perioden for eksport av hvitfisk/skrei fra Lofoten), og etter dialog med sjømatnæringen ble også åpningstiden fra høsten 2019 utvidet til klokken 02.00 på hverdager i perioden september til desember (rødfiskperioden). Dette innebærer at det kun er i perioden mai til august at Tolletaten ikke har utvidet åpningstid på Bjørnfjell tollsted. I denne perioden er åpningstiden ved tollstedet fra klokken 08.00 til 23.00 på hverdager. Den nye ordningen skal evalueres, og erfaringene så langt viser at det svært sjelden kommer forespørsler om ekspedering i tidsrommet mellom klokken 02.00 og 08.00. Tolletatens kartlegging viser også at det er svært få kjøretøy som ankommer Bjørnfjell mellom klokken 23.00 og klokken 02.00 (i gjennomsnitt ett kjøretøy i timen).
Grensetollsamarbeidsavtalene med Sverige og Finland effektiviserer tollmyndighetenes arbeid på grenseovergangene ved å tilrettelegge for fellesstasjoner hvor begge lands tollmyndigheter er representert. De fleste tollstedene på finsk-norsk grense er fellesstasjoner, hvor noen ligger på finsk side av grensen, unntatt de helnorske tollstedene Neiden og Polmak. Samarbeidsavtalene medfører at endringer i åpningstidene må drøftes med tollmyndighetene i hhv. Sverige og Finland før de gjennomføres.
Norske tollmyndigheter behandler slike drøftinger grundig, enten når næringslivets behov endrer seg eller når det andre landets myndigheter fremmer ønske om for eksempel reduksjon av åpningstidene. Tolletaten har oppnådd åpningstider ved de finsk-norske grenseovergangene som er tilpasset blant annet målinger av trafikkvolumet, næringslivets behov og etatens samlede ressurser, og vurderer jevnlig åpningstidene ved de ulike tollstedene i dialog med næringslivet.
Kilpisjärvi/Helligskogen utenfor Troms og Kivilompolo 4,5 mil fra Kautokeino er døgnåpne finsk-norsk tollsteder. Disse tollstedene ekspederer til sammen 84 pst. av eksportverdien i Troms og Finnmark. Det er verdt å merke seg at tungtrafikken mellom klokken 01.00 og klokken 06.00 over Kilpisjärvi og Kivilompolo er minimal. For de øvrige tollstedene i Finnmark, både på norsk og finsk side, varierer åpningstiden etter trafikkgrunnlaget på det enkelte sted. Tungtrafikken over tollstedene Neiden, Polmak, Utsjok og Karigasniemi utgjør til sammen 51 pst. av tungtrafikken i Finnmark.
Jeg er tilfreds med at Tolletaten arbeider aktivt med å digitalisere tollbehandlingen slik at ekspedisjonsbehovene også kan dekkes uavhengig av åpningstidene. Arbeidet er imidlertid krevende, og etaten er avhengig av utviklingen i EU, Sverige og Finland for å digitalisere inn- og utførselsprosedyrene mellom Norge og EU. Finansdepartementet vil følge opp utviklingen på dette området i styringsdialogen med Tolletaten.