Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2479 (2019-2020)
Innlevert: 01.09.2020
Sendt: 01.09.2020
Besvart: 08.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Vil statsråden sette inn umiddelbare tiltak for å bedre flytilbudet ved Florø lufthavn?

Begrunnelse

Fra 2016 er flyrutene til og fra Florø ikke lenger en del av anbudssystemet for flyruter i Sør-Norge, og for perioden 2020-2024 har regjeringen valgt å videreføre en kommersiell ruteproduksjon til Bergen og Oslo. Etter Covid-19 reduserte både bedrifter og privatpersoner reisevirksomheten, og den kommersielle ruteproduksjonen er nå presset i negativ retning på pris og frekvens. Mens Møreforskning peker på at det er behov for fire daglige rundturer Florø-Oslo, melder Widerøe at fra 1. oktober vil det kun flys én rundtur fem dager i uken. Lørdag og søndag vil det ikke være noe tilbud. Første avgang mandag til fredag fra Oslo vil gå 17.45. Det er med andre ord ikke mulig å reise på dagsbesøk til Florø uten å måtte overnatte.
Kravet fra innbyggerne har lenge vært å komme tilbake til FOT-ruter. Mange har dessuten pekt på at vilkårene for kommersielle flyplasser må bedres. Dessverre ser vi en motsatt utvikling gjennom kraftig økning av CO2-avgiften, innføring av passasjeravgift og økt moms. Flytilbudet er nå så dårlig at regjeringen må ta umiddelbare grep for å styrke tilbudet i Florø og på tilsvarende flyplasser. Næringsliv og andre reisende må ha forutsigbare rammer lenger enn en måned fram.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Covid-19-situasjonen har skapt store utfordringer for luftfarten. Samferdselsdepartementet har vært opptatt av å sikre et minstetilbud av flyruter i hele Norge på strekninger hvor det i tiden med etterspørselsbortfall ikke har vært grunnlag for kommersiell drift. Dette skjer blant annet gjennom statlig kjøp av flyrutetjenester på tidligere kommersielle ruter, deriblant på rutene Florø – Oslo og Florø – Bergen.
Samferdselsdepartementets inneværende avtaler med flyselskapene utløper 30. september. Samtidig ser vi en usikker markedssituasjon også i tiden som kommer, og regjeringen har besluttet at vi vil videreføre et minimumskjøp på de mest sårbare rutene også fra 1. oktober. Rutetilbudet til og fra Florø vil bli vurdert i denne forbindelse.
Når det gjelder vilkårene for kommersiell flyrutedrift, har regjeringen i år innført varige avgiftsendringer som styrker grunnlaget for de kommersielle distriktsrutene. Det er innført fritak fra plikten til å betale for inntil 6 tonn av den vektbaserte startavgiften, og fordelingen av innflygingskostnadene er endret, slik at flyene som bare flyr gjennom norsk luftrom må dekke en større del av avgiftene.
Regjeringen følger utviklingen i luftfarten tett, og vurderer fortløpende behovet for tiltak for å sikre et godt regionalt og nasjonalt flytilbud, både i nærmeste fremtid og på lengre sikt.