Arne Nævra (SV): Det er stilt mange kritiske spørsmål rundt vurderingene for vinnerne i anbudsrundene på jernbanestrekninger. Derfor er det viktig å få alle fakta på bordet. Differansen i Trafikkpakke 2 på jernbanen, mellom tilbudet til SJ og Vy, var 343 millioner kroner. Det er sagt at det var prisen som tilslutt avgjorde anbudet.
Dersom SJ hadde lagt til grunn samme lønnskostnader til kjørende personell som Vy, ville det da blitt Vy som hadde vunnet anbudet?
Begrunnelse
Klassekampen skriver 10.6.2020 at SJ planlegger å bruke 52 millioner kroner mindre i lønn til kjørende personale i 2030 enn det Vy hadde planlagt med for 2021. Muligens har SJ planlagt med lavere kostnad gjennom hele perioden. Dermed er det mulig at SJ etter alt å dømme har kalkulert med omtrent 500 millioner kroner mindre i lønnsutgifter enn det Vy gjorde (50 mill. x 10 år).
Når differansen i anbudet var 343 mellom SJ og Vy, og anbudet ble avgjort på pris, er det mye som tyder på at SJ sine lavere lønnskalkyler avgjorde trafikkpakken i SJ sin favør.