Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2484 (2019-2020)
Innlevert: 01.09.2020
Sendt: 02.09.2020
Besvart: 09.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Det er stilt mange kritiske spørsmål rundt vurderingene for vinnerne i anbudsrundene på jernbanestrekninger. Derfor er det viktig å få alle fakta på bordet. Differansen i Trafikkpakke 2 på jernbanen, mellom tilbudet til SJ og Vy, var 343 millioner kroner. Det er sagt at det var prisen som tilslutt avgjorde anbudet.
Dersom SJ hadde lagt til grunn samme lønnskostnader til kjørende personell som Vy, ville det da blitt Vy som hadde vunnet anbudet?

Begrunnelse

Klassekampen skriver 10.6.2020 at SJ planlegger å bruke 52 millioner kroner mindre i lønn til kjørende personale i 2030 enn det Vy hadde planlagt med for 2021. Muligens har SJ planlagt med lavere kostnad gjennom hele perioden. Dermed er det mulig at SJ etter alt å dømme har kalkulert med omtrent 500 millioner kroner mindre i lønnsutgifter enn det Vy gjorde (50 mill. x 10 år).
Når differansen i anbudet var 343 mellom SJ og Vy, og anbudet ble avgjort på pris, er det mye som tyder på at SJ sine lavere lønnskalkyler avgjorde trafikkpakken i SJ sin favør.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Utgangspunktet er at Jernbanedirektoratet, som oppdragsgiver, stiller flere krav til operatørene som deltar i konkurransene om trafikkpakkene på jernbanen. Blant disse er at reglene i arbeidsmiljøloven §§ 16-2 til 16-7 om arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse skal gjelde. Vinnende operatør må således forplikte seg til å sikre at de ansatte får lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende landsomfattende tariffavtale, eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke.
Videre er trafikkavtalene som inngås såkalte nettokontrakter. Det innebærer at det årlige vederlaget staten betaler bestemmes av togoperatørenes beregnede inntekter og kostnader gjennom kontraktsperioden, samt krav til driftsmargin. Det årlige vederlaget neddiskonteres, det vil si omregnes til dagens verdi, og summeres deretter til en evalueringspris.
Evalueringsprisen bestemmes derfor av hvordan nivået på inntekter, kostnader og driftsmargin varierer gjennom hele kontraktsperioden. Av dette følger at selv om en operatør har høyere samlede kostnader enn en annen, vil ikke dette nødvendigvis alene være årsak til at statens vederlag blir høyere. I tillegg vil nivået på inntekter og kostnader henge sammen med tilbudt togproduksjon og operatørens forretningsmessige strategier.
I konkurransen om Trafikkpakke 2, som stortingsrepresentanten spesifikt refererer til, la operatørene til grunn ulikt produksjonsnivå og -struktur gjennom kontraktsperioden. Å erstatte en kostnad i ett tilbud med en kostnad i et annet tilbud, vil gi et misvisende og feil bilde av operatørenes totaløkonomi og evalueringspris. Det viktige poenget i denne sammenheng er, som nevnt innledningsvis, at de medarbeidere som nå er overført til SJ Norge fra tidligere operatør, vil beholde sine lønns- og arbeidsvilkår i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser om virksomhetsoverdragelse.