Sylvi Listhaug (FrP): Kan statsråden gjøre greie for hvordan hotellvirksomheten til det NIS-registrerte cruiseskipet MS Fridtjof Nansen er i tråd med lovverket og fartsområdeforskriften?
Begrunnelse
Det refereres til medieomtale om det NIS-registrerte skipet MS Fridtjof Nansen som fungerer som hotellskip for crewet til filminnspillingen som nå foregår i Møre og Romsdal. Intensjonen med å opprette NIS var at norskregistrerte skip skulle få bedre konkurransevilkår i utenriksfart. Dette innebærer blant annet at utenlandske sjøfolk på NIS-registrerte skip har lokale lønns- og arbeidsvilkår, men på NOR-registrerte skip som i hovedsak opererer i norske farvann er det norske lønns- og arbeidsvilkår for både norske og utenlandske sjøfolk. For NIS-registrerte skip innebærer dette en betydelig innsparing og bidrar dermed til økt konkurransedyktighet for norsk-registrerte skip i forhold til utenlandske skip.
Forskrift om fartsområde for passasjerskip registrert i NIS setter imidlertid opp en rekke vilkår for NIS-flaggede skip, herunder cruiseskip. Blant vilkårene er at skipet skal seile med et konkret tilbudt turprogram (para 6), at skipet tillates å føre passasjerer mellom norske havner dersom det anløper til sammen minst to utenlandske havner, og at passasjerene ikke har anledning til å kjøpe billetter kun mellom norske havner (para 7). Men forskriften sier ikke noe om hvor lenge et cruiseskip har anledning til å ligge i havn og hvorvidt det er begrensninger på aktiviteten som kan drives ut fra denne havnen. I følge media mener Sjøfartdirektoratet at bruk av MS Fridtjof Nansen som hotellskip ikke er i strid med fartsområdeforskriften. Det vil være nyttig å få departementets begrunnede syn på denne tolkningen av lovverk og forskrift, inkludert en vurdering av hvor lenge et NIS-registrert cruiseskip har anledning til å ligge i havn og hvorvidt det er begrensninger på kommersiell aktivitet i denne perioden.