Erlend Wiborg (FrP): Hittil i år har det vært en meget foruroligende utvikling av antallet nye tilfeller av laksesykdommen ILA (infeksiøs lakseanemi). I følge tall fra Mattilsynet så var det 20. august rapportert om smitte fra 16 oppdrettsanlegg, og 5 ikke bekreftede mistanker så langt i 2020.
Hvilke tiltak vil statsråden sette i verk for å stanse denne utviklingen, og vil statsråden nå garantere at syk fisk ikke skal settes i åpne ventemerder og at transport skal skje lukket fra 2021?
Begrunnelse
Vi ser nå en meget negativ utvikling langs norskekysten når det gjelder nye tilfeller av utbrudd knyttet til laksesykdommen ILA (infeksiøs lakseanemi) I 2019 var det ILA smitte ved 10 anlegg, 2018 13 anlegg og 2017 14 anlegg. Hittil i 2020 er det rapportert om 16 tilfeller og i tillegg 5 ikke bekreftede mistanker. Vi ser videre også fortsatt store utfordringer knyttet til sykdommen PD. Dette er negativt både når det gjelder fiskevelferd, dødelighet i oppdrettsnæringen og ikke minst omdømme til norsk oppdrettsnæring. Det er viktig at vi som verdens største eksportør av atlantisk laks tar dette på det største alvor og iverksetter tiltak som kan hjelpe. Det er varslet at det fra og med 2021 ikke lenger skal være tillatt å sette syk fisk i åpne ventemerder i påvente av å bli slaktet. Det er slik jeg forstår det også krav om direktelevering av denne syke fisken dersom man ikke har lukkede installasjoner på land. Et annet tiltak som også har vært på høring er at syk fisk, eller fisk med mistanke om sykdom, skal fraktes i lukkede fartøy. Dette burde jo være en selvfølge dersom man virkelig ønsket å hindre smitte til villfisk og andre oppdrettsanlegg, ivareta fiskehelsen og ikke minst næringens omdømme. Det er nå viktig at man ikke finner på en nye unnskyldninger for hvorfor man ikke kan gjennomføre disse helt nødvendige tiltakene, og nok en gang gir utsettelse for ikrafttredelse. Dette gir ingen forutsigbarhet for næringen som skal foreta investeringer, samtidig som vi ikke kommer noen vei med å hindre smittespredning. Jeg har også merket meg at brønnbåtnæringen blir ilagt karantene når de har fraktet syk fisk i et område før de kan ta på seg andre oppdrag. Dette antar jeg gjøres for å forhindre skrogsmitte. Da blir det jo litt underlig at bløggebåter, fôrbåter, ensilasje båter og skalte slaktebåter ikke pålegges samme karantenetid.
Det er viktig at oppdrettsnæringen får fortsette å vokse slik at mer verdier kan skapes langs kysten. Skal vi få dette til så må sykdom bekjempes, rømminger forhindres, og lakselus bekjempes på en måte som ikke påfører fisken unødig skade og lidelser. Det er viktig at all lusen tas vare på og destrueres.