Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2503 (2019-2020) Innlevert: 03.09.2020 Sendt: 03.09.2020 Besvart: 11.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Bård Hoksrud (FrP): Danmark ga i april i år klarsignal til byggingen av den 18 kilometer lange Fæmern Belt-tunnelen med firefelts motorvei og dobbeltsporet jernbane til erstatning for fergeforbindelsen Rødbyhavn – Puttgarden. Dagens ferge over stredet tar 4 timer, og prosjektet vil dermed gi kortere reisevei for landtransport mellom Norge og Tyskland. Hva betyr dette prosjektet på lang sikt for vei- og togtrafikken på strekningen Oslo-Svinesund, og vil infrastrukturen på norsk side være dimensjonert for eventuell trafikkøkning?
Knut Arild Hareide: Jeg vil vise til at transportvirksomhetene har gjennomført et arbeid i 2018 og 2019 knyttet til nordiske virkemidler for overføring av godstransport fra vei til sjø og bane. En av analysene omhandlet hva Fehrnmann Belt ville bety for de ulike transportformene på norsk område. Beregningene viser at det vil være relativt små endringer. Antall tonn gods fraktet på vei øker med 500 000 tonn. De antar en gjennomsnittslast for import/eksport på om lag 19 tonn per lastebil. Det gir i underkant av 24 000 lastebiler over grensen og en vekst i ÅDT på om lag 65 lastebiler.Statens vegvesens vurdering er at det er restkapasitet på dagens E6 Oslo-Svinesund igjen til å ta økningen i lastebiler som Fehrnmann belt trolig vil medføre.For personbiltrafikken er det dessverre ikke gjennomført tilsvarende analyser. Ulike dokumentasjonsrapporter viser en årsdøgntrafikk på Fehrnmann belt på om lag 10 000 kjøretøyer. Samfunnsøkonomiske analyser viser at om lag 35 pst. av trafikken er transitt trafikk, dvs. trolig fra Sverige, Norge og Finland hvor hovedvekten er reiser fra Sverige. Grovt regnet kan det være om lag 200-300 kjøretøy fra Norge som benytter Fehrnmann Belt per døgn. Det anslås videre at om lag 100-150 personbiler vil benytte E6 Oslo Svinesund.Statens vegvesens foreløpige vurdering er at dagens kapasitet for korridoren E6 Oslo- Svinesund vil ha kapasitet til å kunne ivareta økningen i personbiler.Jernbanedirektoratet vurderer at det er lite restkapasitet i jernbanesystemet, men utbygging langs Østfoldbanen pågår, og det foreligger planer for framtidig kapasitetsøkning. Muligheten for å kunne ta betydelig økt trafikk på tog er avhengig av fortsatt satsing på jernbanen i denne korridoren.