Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2517 (2019-2020) Innlevert: 04.09.2020 Sendt: 07.09.2020 Besvart: 14.09.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie
Tellef Inge Mørland (A): Aftenposten har den siste tiden hatt en rekke kritiske reportasjer til hvordan PWC har fått betydningsfulle avtaler med Direktoratet for e-helse.Vil helseministeren ta initiativ til en uavhengig gjennomgang av alle forhold mellom Direktoratet for e-helse og PWC i forbindelse med prosjektet «En innbygger - en journal»?
Bent Høie: Jeg har bedt Direktoratet for e-helse om å gjøre rede for bruk av konsulenter. Departementet mottok direktoratets vurderinger 17. august 2020 og går nå gjennom vurderingene. Som en del av denne gjennomgangen, har jeg bedt direktoratet om utfyllende opplysninger om forhold som gjelder anskaffelsen i arbeidet med forprosjektet én innbygger – én journal/Akson i 2018, inkludert en mer detaljert beskrivelse av konsulenters rolle i arbeidet før konkurransen ble utlyst og i tiden frem til valg av leverandør.Direktoratet kan ikke se å ha brutt reglene for offentlige anskaffelser ved avrop på rammeavtalene for IKT-konsulenttjenester. Når det gjelder den konkrete kontrakten med PwC, som representanten viser til, opplyser direktoratet at dette var et avrop på en eksisterende rammeavtale. Kostnadsrammen var estimert til mellom 15 mill. kroner og 25 mill. kroner ekskludert mva. Maksimal totalverdi for avtalen, inkludert opsjoner, ble estimert til 75 mill. kroner ekskludert mva. Direktoratet har informert om at konkurransen ble lyst ut og håndtert i tråd med direktoratets rutiner. Tilbudsfristen på åtte dager ble vurdert som tilstrekkelig fordi dokumentasjonskravene var enkle (CV-er og en bekreftelse på at de kunne levere kompetanse innenfor hele tjenesteområdet rammeavtalen omfattet), og at det lå en viss fleksibilitet i det at de innleide ressursene skulle bidra i ulike faser.Det er likevel rom for flere forbedringer i rutinene for anskaffelser og konsulentbruk. Direktoratet har selv pekt på følgende forbedringspunkter, blant annet etter dialog med de leverandørene som det er inngått rammeavtale med: "Direktoratet skal vurdere endringer i rutinene for å styrke konkurransen mellom leverandørene ved avrop på rammeavtalene for IKT-konsulenttjenester. Direktoratet skal gjøre det lettere å identifisere om ressurser i prosjekter og team er innleide. Direktoratet skal i enda større grad besette sentrale roller i programmer og prosjekter med egne ansatte der det er mulig og hensiktsmessig."Jeg mener det er viktig at direktoratet nå lærer av gjennomgangen og gjør forbedringer i anskaffelsespraksis og rutiner for bruk av konsulenter. Det er store ambisjoner på e-helseområdet og flere prosjekter er under planlegging og gjennomføring. For å lykkes i dette arbeidet, er det viktig med tilgang på nødvendig kapasitet og kompetanse. Her kan bruk av konsulenter være et riktig og viktig supplement for å sikre spisskompetanse og fleksibilitet. Jeg er opptatt av at direktoratet finner den riktige balansen mellom innleide konsulenter og faste ansatte. Jeg vil følge opp direktoratets praksis og rutiner for anskaffelse, og bruk av konsulenter framover.