Kari Elisabeth Kaski (SV): Det er behov for en politisk løsning som rydder opp i ansvarspulveriseringen rundt opprydningen av forurensningen av grunnen ved slippen (verftet) i Bugøynes.
Hvordan vil statsråden bidra til å finne en løsning slik at en kan gjenoppta næringsaktivitet der og skape arbeidsplasser?
Begrunnelse
Båtbygging i Bugøynes har en lang tradisjon helt tilbake til etter innvandringsperioden på slutten av 1800 tallet. De finske innvandrerne fra skoglandet Finland hadde med seg trearbeidsferdigheter som kom til stor nytte etter hvert som de etablerte seg i Bugøynes. Flere steder langs havnen i Bugøynes ble det på 1900-tallet etablert lokale familiebåtbyggerier. Noen utvidet og leverte gode trebåter også til bestillere utenom familie. Etter krigen ble det etablert et verft for hele bygda.
Etter hvert ble den gamle slippen nedlagt og aktiviteten flyttet til et tidligere uttaksområde for stein til mange moloer langs Finnmarkskysten. Også her ble nedgangstidene på 70- og 80-tallet en byrde som førte til nedleggelse av den eneste båtslippen i Bugøynes, og kanskje den eneste i Varanger-området spesialisert for moderne små og mellomstore fiskebåter av plast eller tre.
Etter konkursen ble slippen overtatt av interesser i Kirkenes, og det ble forutsatt videre drift i en eller annen form. Det ble imidlertid konstatert store forurensninger i grunnen fra tidligere drift.
Over flere år senere har diskusjonen gått om hvem som har ansvaret for opprydding etter forurensningen, og verserer fortsatt uten omforent løsning. Denne situasjonen har i en periode over flere år frosset enhver reetablering av drift.
FeFo, kommune, fylkesmyndigheter og staten må gå sammen om å ta ansvar og få fortgang i en endelig plan for opprydding som kan bane vei for fremtidig aktivitet i området, enten det er for å yte tjenester til fiskeflåten i Varanger og andre med servicebehov, eller tilrettelegge for annen aktivitet i et allerede regulert bedriftsområde.