Mona Fagerås (SV): Kan samferdselsministeren forklare tankegangen bak å prioritere en høyhastighets sykkelvei mellom Sandnes og Stavanger foran f.eks. oppgradering av næringsveier i Nord-Norge?
Begrunnelse
Det er åpnet en 13 kilometer lang sykkelvei i Rogaland til 1,4 milliarder. Sykkelveien i Rogaland er bygd med tuneller og midtstripe for at syklistene skal slippe unna bakker, vær og vind, og for at de skal kunne sykle ekstra fort. Kostnaden har landet på ett hundre tusen kroner per meter. Til sammenligning ble meterprisen på ny E6 på Helgeland bare 62 000 per meter.
Bare i Nordland er vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene beregnet til å være rundt ni milliarder. Regjeringen har kuttet betydelig i overføringene til Nordland, og det fremstår som urealistisk at fylket vil kunne hente inn dette etterslepet innen overskuelig fremtid. Regjeringen har satt av en egen pott med penger som skal bidra til å ruste opp fylkesveier som er spesielt viktige for sentrale næringer som fiske og akvakultur. Dette er et tydelig signal om at regjeringen ser viktigheten av å oppgradere fylkesveiene Regjeringen vil bidra med 141,5 millioner over to år, noe som dessverre knapt vil merkes i den store sammenhengen.